In de huidige context waar de waarheid belangrijker en moeilijker te vinden is dan ooit, kan de rol van kwaliteitsjournalistiek niet onderschat worden. Tijd dus voor De Morgen om samen met Boondoggle een nieuw hoofdstuk te schrijven aan de succesrijke zalmcampagne die ongeveer drie jaar geleden werd gelanceerd.
Creatieven, marketeers en redactie staken de koppen bij elkaar om samen te komen tot een nieuwe, scherpere vertaling van de zalmattitude. De zalm werd gefileerd tot op het bot. De vis als metafoor verdwijnt uit de communicatie en wordt vervangen door een uitgepuurd symbool “<”, dat de essentie van de zalmattitude – het tegen de stroom ingaan – belichaamt.
Het visueel aanscherpen van de zalm is echter maar het begin van de verandering. De hele campagne – in al zijn uitingen – is niets minder dan een uitgesproken belofte van de redactie van De Morgen om voluit te gaan voor kwaliteitsjournalistiek, om over het nieuws te berichten vanuit het unieke perspectief dat eigen is aan De Morgen en geen vraag nog onbeantwoord en geen antwoord onbevraagd te laten. De campagne is multimediaal en wordt gelanceerd in De Morgen met een nieuw redactioneel manifest dat aangeeft waarom De Morgen vandaag meer dan ooit z’n maatschappelijke rol zal opnemen en hoe dat zal gebeuren.
De televisiespot introduceert het “<” symbool met de metafoor van de tattoo om aan te tonen hoe diep het engagement van De Morgen geworteld is om de waarheid te zoeken – hoe pijnlijk die ook is – en inzicht te geven aan z’n lezers. Een belofte die expliciet wordt herhaald door een team van journalisten in een korte vervolgspot.
In radiospots getuigen journalisten van De Morgen over hun eigen inbreng en beleving in de dagelijkse totstandkoming van De Morgen, want meer dan een “reclamecampagne” is dit eigenlijk een uitnodiging naar de lezer om niet alleen De Morgen te lezen, maar ook inzicht te krijgen in de totstandkoming van de artikels. Door die unieke inkijk beoogt de redactie te bekomen dat de lezer een beter begrip krijgt over de waarde van kwaliteitsjournalistiek. Daarom zullen journalisten vanaf nu ook veel korter bij de lezer gebracht worden, in de campagnes, maar ook in de krant.
Credits
Chief Marketing Officer De Morgen: Tamara De Bruecker
Marketing Director De Morgen: Katrijn Vrints
Brand Manager De Morgen: Lawrence Vervaeke
Digital Marketing Manager De Morgen: Ward Cannaerts
Chief Editor De Morgen: An Goovaerts
Creative Team: Jonas Marysse, Marine Quéré
Creative Director: Leon Jacobs
Strategy: Stijn Cox, Joris Joosten
Design: Lotte Neirynck
Account Team: Sofie Sermon, Lore Peersman
Producer: Doris De Smet
Director: Ralf Demesmaeker
Executive producer: Ilse Joye
Producer: Cléo Steyfkens
DOP: David Doom
Sounddesign: Gregory Caron
VO studio: Cobra
Post producer : Leslie Verbist
Post Production: Caviar