Boondoggle en Wereldsolidariteit undercover in Cambodja

Crea / News

Visual-NL_3_pressJij ziet graag af in jouw sportkleren, maar niemand ziet graag af voor jouw sportkleren. Dat was het uitgangspunt voor de nieuwe campagne voor Cleane Kleren, bedacht door Boondoggle. Ngo Wereldsolidariteit, die de campagnes voor Cleane Kleren maakt, ging samen met Boondoggle naar Cambodja om een heuse undercover operatie op te zetten om de slechte werkomstandigheden in Cambodjaanse kledingfabrieken aan het licht te brengen.

De sportkleren die wij dragen worden immers aan de andere kant van de wereld gemaakt, vaak in onmenselijke omstandigheden. Een schitterende wieleroutfit mag hier wat kosten maar de arbeidster die hem ginder maakte moet het stellen met een hongerloon en werkt lange dagen in slechte condities en extreme hitte. Zes dagen op zeven leveren Cambodjaanse en andere Aziatische kledingarbeidsters onwaarschijnlijke werkprestaties, vergelijkbaar met echte sportprestaties, om onze sportkledij te maken.

Visual-NL_2Om de sportieve consument hiervan bewust te maken werd in een kledingfabriek in Cambodja een undercover steekproef uitgevoerd bij een echte kledingarbeidster. Ze droeg een aantal fitness gadgets die een hele werkdag lang haar vitale functies maten. Op het einde van de dag kon vastgesteld worden dat de arbeidster een topprestatie had neergezet. Niet voor haar plezier echter, want topprestaties worden hier bijzonder slecht naar waarde geschat.

Het verhaal van de kledingarbeidster wordt verteld in een televisiespot die oproept om de petitie voor Cleane Kleren te tekenen. Met die petitie zetten Wereldsolidariteit en ACV sportmerken onder druk om in de toekomst te produceren in veilige fabrieken waar mensenrechten gerespecteerd worden en een leefbaar loon wordt uitgekeerd. Daarnaast kan je online ook een reportage bekijken met een interview met de kledingarbeidster.

Boondoggle en Wereldsolidariteit ontvingen in april de Medialaan Fairtime Award die sociale en humanitaire organisaties voor hun creatieve campagnes beloont. Wereldsolidariteit kreeg samen met de award een cheque van 25.000 euro voor de productie van de spot en een mediacampagne ter waarde van 250.000 euro bij VTM, Q2, Vitaya, Caz en op de online platformen van Medialaan.

Credits:
Client: Wereldsolidariteit
Jaklien Broekx
Nancy Govaerts
Jessie Van Couwenberghe

Agency: Boondoggle
Strategy: Nico Croes, Stijn Cox
Account Manager: Marjon Lepage
Creative Director: Merel Van den Broeck, Leon Jacobs
Creative Team: Merel Van den Broeck, Jonas Marysse, Dirk Pierloot, Willem De Geyndt Tv-producer: Doris De Smet
Design: Natalie Vanheers, An Gielens

Productie: Caviar
Director: Edouard Valette
DOP: Edouard Valette
Producer: Geert De Wachter Executive Producer: Eva Van Riet Production Company: Caviar Service Producer: Bophay OukChan Editor: Alain Dessauvage
Color Grader: Kene Illegems
Motion Graphics: Ben Dekeyser
Sound Design: Gregory Caron