Bosch is Best Tools & Machines Brand 2024!

Awards / Best Brands / News / Research

Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: Building Best Brands. Op 21 maart, tijdens de Best Brands Awards, onthulden ze de 20 winnaars van de editie 2024, bepaald door een enquête onder 4,500 consumenten. Duik hier in een exclusief interview met Geert Van Meel, Regional Business Director bij Bosch Power Tools. Geniet van de inzichten!

Wat zijn jullie prioriteiten in marketing en communicatie om op lange termijn jullie status als favoriet merk in België te behouden?

Geert Van Meel: "We zijn trots en dankbaar dat we de prijs voor het beste gereedschap- en machinemerk 2024 hebben gewonnen. Dat we voor de zesde keer op rij in de prijzen vallen, bevestigt dat we bij Bosch Power Tools de juiste prioriteiten stellen in marketing en communicatie om onze gebruikers te bereiken en te overtuigen van ons merk en onze tools. We voeren continu gebruikersonderzoek uit om op de hoogte te blijven van wat onze gebruikers beweegt en om ons volledig bewust te zijn van hun behoeften. We weten bijvoorbeeld dat duurzaamheid een steeds belangrijkere rol speelt — niet alleen voor onze gebruikers, maar ook voor retailers en onze medewerkers. Daarom zullen we ons consequent richten op meer duurzaamheid - niet alleen in marketing en communicatie, maar in de hele productieketen. Dat hebben we ook gedaan met ons assortiment meetgereedschap voor doe-het-zelvers, dat in 2023 werd gelanceerd met een nieuw duurzaamheidsconcept."

Hoe willen jullie als merk blijven evolueren en tegelijkertijd emotioneel verbonden blijven met jullie consumenten?

Geert Van Meel: "Verdere ontwikkeling van het merk en emotionele klantenloyaliteit staan rechtstreeks met elkaar in verband. Daarom streven we naar een duidelijke gebruikersoriëntatie én een consistent uitgevoerde merkstrategie. We willen onze gebruikers in het middelpunt van al onze activiteiten plaatsen en bijhouden of we daarin slagen. Onze UX-afdeling is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor marktonderzoek en voert zogenaamde 'Ad recall tests' uit om het succes van onze marketingcampagnes te meten. Daarnaast betrekken we onze gebruikers vanaf het begin bij de ontwikkeling van onze producten en diensten en worden nieuwe tools afgeleid van de behoeften van onze gebruikers. Een voorbeeld hiervan is het nieuwe segment handgereedschap voor doe-het-zelvers, een wens van onze gebruikers als aanvulling op onze Power Tools."

Met welke communicatiekanalen bereiken en betrekken jullie de consumenten het best?

Geert Van Meel: "Bij Bosch Power Tools streven we naar een 360°-communicatie doorheen het hele traject van de gebruiker, met de nadruk op digitale kanalen zoals sociale media, onze website, nieuwsbrieven, onze e-shop en onze directe klantendienst. Via die digitale kanalen komen we met succes in contact met onze gebruikers, krijgen we onmiddellijk feedback en kunnen we snel reageren op vragen en relevante informatie effectief delen."

Zijn er voorbeelden van strategische partnerschappen of samenwerkingen die een positieve impact hebben gehad op jullie merkperceptie in België?

Geert Van Meel: "Het beste voorbeeld is onze merkoverstijgende alliantie voor 18V-batterijen. Met de Power for All Alliance bieden we onze doe-het-zelvers maximale flexibiliteit en kunnen ze ruimte en geld besparen. Bovendien beschermen we het milieu door dezelfde accu te gebruiken voor meer dan 100 gereedschappen van 11 internationale merken. Door de alliantie gezamenlijk online en op verkooppunten te promoten, vergroten alle partners hun zichtbaarheid en merkbeleving terwijl ze hun klanten duidelijke voordelen bieden."

Wil je meer weten over hoe je een Best Brand kunt worden of blijven? Neem dan contact op met het Best Brands-team via info@bestbrands.be.