Bossuyt inspireert de horeca met trendrapport

News / Research

Horeca Trendrapport

Hoe kunnen horecazaken succesvol blijven? Wat verwachten consumenten vandaag? En met welke concepten speelt de horeca hier het beste op in? Die vragen worden beantwoord in het trendrapport 'Horeca in de nabije toekomst' van Bossuyt. Het familiebedrijf, gespecialiseerd in het inrichten van horeca en winkels, werkte samen met de onderzoekers van Trendwolves om een beeld te schetsen van de uitdagingen die op de horecasector afkomen, maar ook en vooral van de opportuniteiten: « De toekomst is aan de horecazaken die beleving centraal stellen en de consument veel meer bieden dan alleen maar een pint of een maaltijd. »

Niemand zal het ontkennen: het aantrekken van klanten is vandaag een stuk moeilijker dan enkele decennia geleden. De consument zoekt goede kwaliteit tegen een aanvaardbare prijs, maar dat alleen is niet voldoende. Mensen hunkeren naar een ervaring, en die kan zowel rustgevend of overweldigend zijn. Ze willen deel uitmaken van een groep van gelijkgestemden of fijne buren, een community zeg maar. En iedereen is op zoek naar aangename verrassingen en toevallige ontdekkingen.

Jan en Tom Bossuyt

Jan en Tom Bossuyt

Ook de horeca moet mee evolueren: « Het is steeds moeilijker om je als zaak te onderscheiden van de rest, dus de uitdaging is te durven vernieuwen en het verschil te maken, » vertellen Jan en Tom Bossuyt. « Gelukkig zijn er verschillende mogelijkheden om eruit te springen. Uit ons rapport komen alvast vijf belangrijke trends en nieuwe concepten naar voor, die toekomst bieden voor de horeca. Het gaat om, Blurred Concepts (waarbij ondernemers uit diverse sectoren samenwerken in één concept om een totaalbeleving aan te bieden), Single Product (een sterke focus op één product of één categorie), Grab & Go (concepten waar kwaliteit en snelheid samen gaan), Embracing Nature (stijlvolle, eco-vriendelijke en organische concepten) en ook concepten die verschillende segmenten in elkaar laten overvloeien (eenvoudige ingrediënten in een luxe omgeving, of omgekeerd). »

Uiteraard zijn er nog andere succesvolle concepten mogelijk. De diversiteit in het aanbod neemt met de dag toe. Denken we maar aan de thematische concepten of het craftsmanship dat in de brouwerijsector sterke opgang maakt. « Persoonlijkheid, een duidelijk aanbod in een goed uitgewerkt concept en een totaalbeleving in de horecazaak zijn sleutels tot succes », weten ze bij Bossuyt.

Op basis van het trendrapport formuleren Jan en Tom Bossuyt alvast enkele adviezen voor succesvolle horecazaken van de toekomst:

  • Zet volop in op totaalbeleving, door het aanbod doorheen de dag ook licht aan te passen en in te spelen op de wijzigende behoeftes van klanten op elk uur van de dag.
  • Zorg voor een selectief aanbod. Hoewel consumenten niets willen missen, werkt een te ruime keuze verlammend.
  • Kies voor specialisatie in datgene waar je goed in bent en combineer dat eventueel met partnerships die nieuwe klanten kunnen aantrekken.
  • Geef consumenten de mogelijkheid tot personalisatie (zeker door het stijgend aantal voedselintoleranties en allergieën)
  • Bied een hospitalityformule aan die inspeelt op de twee verschillende tempo’s waarop consumenten leven: de rustige genieters en anderzijds mensen met een hectische levensstijl die een snelle, maar kwaliteitsvolle hap willen. 
Vanuit zijn jarenlange ervaring en specialisatie rond het inrichten van horecazaken is Bossuyt uitstekend geplaatst om hierover mee te denken: hoe vertaal je een uniek en gebalanceerd horecaconcept in een inrichting met de juiste uitstraling, die de beleving van de klant stimuleert en er dus voor zorgt dat hij langer in de zaak blijft en meer consumeert?