Bouwen aan een ideale toekomst

News / Sustainability

Benoit Beaufils en Arnaud Tasiaux werken bij het bureau Innate Motion aan het versnellen van verandering door middel van empathie – een bijzonder daadkrachtige vorm van empathie dus!  Door bedrijven over de hele wereld te vermenselijken, duwt Innate Motion de samenleving in de richting van een positieve, regeneratieve economie. PUB had een gesprek met twee idealistische realisten die zich laten inspireren door het concept van de "Outopia", want zoals men pleegt te zeggen: "De utopie is de waarheid van morgen". Tijd om de hand aan de ploeg te slaan!  

Benoit Beaufils, jij bent samen met Subodh Deshpan de co-auteur van het boek "Utopia Brands, The Path to Growth and Impact", waarin jullie pleiten voor het heruitvinden van marketingtools om een positieve impact op de wereld te hebben. Hoe is het idee voor het project ontstaan?

Benoit: Een goede tien jaar geleden is de term ‘purpose’ in de merkdiscussies geïntroduceerd, en sindsdien is het uitgegroeid tot een soort modewoord. In feite werd de ceo van Danone, net als die van Unilever, op een zijspoor gezet omdat hij daarin meeging terwijl de verkoop niet volgde. We stelden de vraag of het aan merken is om iets nuttigs te doen, en wilden kijken of purpose en sales hand in hand kunnen gaan. We realiseerden ons dat het geen steek houdt om enkel mooie idealen te hebben: je kan het efficiëntste bedrijf ter wereld zijn en tegelijkertijd de wereld om zeep helpen. Wie zijn merk echter een positief aura wil geven, die moet de klassieke marketingtools in vraag stellen. 

(...)

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL HIER