Bowling doet u foie gras negeren

Crea / News

Bowling Gaia
Bowling Brands
gebruikt gedragspsychologie om mensen te overtuigen om foie gras te laten staan. Meer dan 70% van de Belgen eet geen foie gras tijdens de feestdagen. Als het echter wordt aangeboden op een feestje, dan zeggen nog te veel Belgen geen neen. Hier zijn verschillende redenen voor: uit beleefdheid voor de gastheer, omdat ze denken dat één keer geen kwaad kan…
Dit jaar wil GAIA deze mensen overtuigen om ook die ene keer foie gras te laten staan. Want als veel meer gasten foie gras weigeren, dan is de kans heel groot dat de gastheer de volgende keer geen foie gras zal serveren. En dit heeft een effectieve impact op de productie ervan. Bowling Brands ontwikkelde hiervoor een strategie die volledig gebaseerd is op gedragspsychologie. Door de techniek van nudging worden mensen op een positieve manier gestimuleerd om een gewenst gedrag te vertonen.
Om een gewenst gedrag te bekomen, is het natuurlijk belangrijk om te onderzoeken welke psychologische processen en rol spelen. Bowling Brands maakte daarom een duidelijk onderscheid tussen gasten en de gastheer aan de feesttafel.

  1. De gastheer. De gastheer wil zijn gasten verwennen met een heerlijk diner. Belangrijk is het dan ook om hem op de hoogte te brengen uit onderzoek blijkt dat 9 van de 10 tafelgenoten aan dierenleed denken als ze foie gras voorgeschoteld krijgen en dat dit niet bevorderlijk is voor de ambiance aan de feesttafel.
  1. Gasten. Uit onderzoek blijkt dat het in het karakter van de Belg ligt om niet te durven weigeren als een gastheer iets aanbiedt. Deze doelgroep ‘nudgen’ we door aan te geven dat meer dan de helft van de tafelgenoten zich ook ongemakkelijk voelt bij dit gerecht. En dat ze dus zonder schroom mogen weigeren.Bowling Gaia

Beide processen versterken elkaar. Hoe meer gasten weigeren, hoe meer andere gasten ook zullen durven weigeren en hoe minder snel een gastheer in de toekomst foie gras zal serveren. Deze communicatiestrategie is uitgewerkt in verschillende kanalen:

    • Radio voor de algemene awareness: Laat foie gras gewoon staan. Zelfs die ene keer.
    • SEA en sponsored posts voor de gastheer die op zoek is naar feestelijke recepten (al dan niet met foie gras). Als de gastheer toch echt een specifiek recept met foie gras wenst te maken, brengen we hem via remarketing op de hoogte van het dieraardig alternatief Faux Gras.
    • Sponsored post voor de gasten.


Credits
Adverteerder: GAIA
Contactpersoon: Ann De Greef
Agency: Bowling Brands
Creatie: Christophe Ghewy
Strategie: Peter Van Wijnaerde en Gwenn Nevelsteen
Online media: Roy Jeunen
Project Manager: Marilyn Blondé
Illustratie: Katrien Van Breedam
Radio: Sonhouse
Media radio: Zenith