Bpost zet in op toekomst en opleiding

Vertaalde artikels

Als grootste werkgever voor mensen met een beperkte opleiding in België, staat Bpost vandaag de dag voor grote uitdagingen op gebied van innovatie. Dat stoffige beeld moet u misschien laten varen, want het bedrijf is zich volop aan het heruitvinden. E-commerce, telewerken, geavanceerde technologieën en interactieve communicatie maken er nu deel uit van het jargon. Chief human resources officer Mark Michiels omschrijft Bpost als een dynamisch en geëngageerd bedrijf dat zijn medewerkers een duurzame toekomst wil verzekeren. - Marie Charette

Wat maakt Bpost zo speciaal voor uw medewerkers?

Het is niet gemakkelijk om op een algemene manier over onze medewerkers te praten, omdat Bpost een groot aantal jobs in huis heeft, maar ik kan wel zeggen dat ons bedrijf al jaren in beweging is en innoveert. Voor jongeren staat starten bij ons gelijk aan deelnemen aan een interessant en nutig project voor de samenleving. Het is niet gemakkelijk om meteen een vast contract te vinden in de logistieke wereld, maar bij ons is dat wel mogelijk. Natuurlijk zijn veel jongeren aangetrokken door de vrijheid die Deliveroo bijvoorbeeld biedt, maar wij bieden hen de werkzekerheid die velen zoeken, terwijl ze toch flexibel kunnen blijven. We hebben 12.500 postbodes in dienst genomen, 5.000 sorteerders... in feite meer dan 17.000 mensen, van wie 90% weinig scholing heeft gehad.

Hoe proberen jullie de werkomgeving aangenaam te maken?

Voor operationele diensten (sorteren, leveren,...) vertrouwen we op de inzet en het enthousiasme van onze medewerkers. Om de kwaliteit van onze dienstverlening op peil te houden, investeren we in welzijn, preventie, veiligheid en psychosociale ondersteuning. Wij zijn ervan overtuigd dat dit onontbeerlijk is. Naar aanleiding van de coronacrisis zitten we in de categorie van de essentiële bedrijven, dus onze medewerkers zijn moeten blijven werken. Daarom hebben we hun gezondheid en hun welzijn zo goed mogelijk proberen te waarborgen. Dat is voor ons prioritair.

Wat betreft het niet-operationele hebben we onze werkomgeving herdacht, al van voor deze crisis. Al zo’n zes jaar staan we telewerken toe en zijn we gestopt met het systeem van prikklokken. We wilden dat mensen van op afstand konden werken. Waarom we dat gedaan hebben? Omdat we de nadruk niet leggen op aanwezigheid. We willen dat onze medewerkers een kwalitiatieve job hebben onder aanvaardbare omstandigheden. Die flexibiliteit trekt generaties X en Y aan. Daarnaast zijn we ook voorstander van ‘satellite working’, waarmee we werknemers de kans geven om dicht bij huis te werken.

Hoe stimuleren jullie loopbaanontwikkeling?

We investeren in opleiding en daar zijn we ook trotsd op. We ontwikkelen zelfs een volledig nieuwe tool: de ‘Bpost Academy’. Daarmee kunnen we een groot deel van de bevolking weer aan het werk zetten (25% van de bevolking is momenteel werkloos of steunt op het OCMW), en tegelijkertijd bieden we onze huidige medewerkers zo de mogelijkheid om zich via verschillende modules bij te scholen. In totaal bieden we 300 cursussen aan. Voor ons is een diploma belangrijk, maar nog belangrijker vinden we de attitude van iemand. We kiezen ervoor om onze medewerkers te versterken, te vertrouwen en hen aan te moedigen om de leiding te nemen over hun carrière. We ondersteunen dus jonge talenten die zich verder willen ontwikkelen, bijvoorbeeld door teamleider te worden. Als je Bpost verlaat, vertrek je met een C4, maar vooral ook met een CV. 

Hoe communiceren jullie intern en extern bij Bpost ?

Communicatie is van het grootste belang, omdat verandering de kern van ons bedrijf is. Intern hebben we besloten om te investeren in interactieve coaching, zodat medewerkers zich betrokken voelen bij de beslissingen die hen aangaan. We beseften dat ‘top down’-communicatie in een bedrijf dat zo complex en groot is als het onze niet werkte. We verloren informatie op elk niveau.

Extern vertrouwen we op de sociale media, omdat we daar de laatste jaren te weinig gebruik van hebben gemaakt. We zetten ambassadeurs in, bijvoorbeeld op Facebook, die getuigen van hun ervaringen binnen het bedrijf. Deze nieuwe manier van communiceren stelt ons in staat om een ​​nieuw publiek te bereiken, maar ook om het ouderwetse en niet-dynamische imago van Bpost bij te schaven.

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen en wat zijn de belangrijkste veranderingen binnen de HR-dienst van uw bedrijf? Bpost is een echt laboratorium geworden. Tegenwoordig gebruiken we VR, robots, drones... Onze jobs evolueren en de klassieke markt verdwijnt stilaan. We moeten hier rekening mee houden en onze medewerkers trainen in bijvoorbeeld e-commerce. We zijn ook van plan om het systeem « klaar en weg » te veralgemenen zodat onze postbodes autonomer kunnen zijn en hun schema naar eigen inzicht kunnen beheren. We hebben uit de crisis geleerd en we willen het werk nog flexibeler maken dan voorheen, door de verantwoordelijkheden van het management te vergroten en telewerken aan te moedigen daar waar het kan. In tegenstelling tot bedrijven die veel werknemers hebben ontslagen, rekenen wij op het aanpassingsvermogen van onze medewerkers. We geloven zij deel uitmaken van onze toekomst, zolang we hen maar steunen. Het is een grote uitdaging, maar we geloven erin.