Brailleliga en Real Cinderella zetten virtual reality in

(update 9 maart) Van 7 tot 22 maart zet de Brailleliga via een campagne slechtziendheid in de kijker. Het brede publiek krijgt de wereld te zien door de ogen van een slechtziende persoon. Zo komen verschillende oogaandoeningen aan bod. Bovendien ligt een praktische gids ter beschikking van slechtziende mensen. De Brailleliga schakelde Real Cinderella voor de campagne en voor het virtual reality-gedeelte deed de organisatie een beroep op Poolpio, een immersive content agency.
Er werd een televisiespot gecreëerd met een grootvader wiens ogen even worden bedekt door de handen van z'n kleindochter. Affiches in de Brusselse metrostations en breed verspreide posters bootsen het zicht van een persoon met diabetische retinopathie na. Een filter die dezelfde oogaandoening simuleert, wordt aangebracht op de ruiten van bushokjes in Brussel, Antwerpen, Hasselt, Charleroi en Luik. Zo krijgt iedereen die door de ruit kijkt een besef van deze aandoening. Bovendien geeft een QR-code op de bushokruiten voorbijgangers de kans om diabetische retinopathie en cataract – een uitermate wazig zicht zoals bij mistig weer – ook in 360° te beleven: twee specifiek ontworpen filmpjes dompelen nieuwsgierige kijkers onder in de wereld van een slechtziende persoon die z'n weg zoekt in een treinstation. Met alle moeilijkheden van dien. De Brailleliga zal op dinsdag 8 maart voor de eerste keer in België virtual reality gebruiken om mensen te laten 'zien' wat slechtzienden meemaken in een concrete, reële situatie: hoe vinden ze de weg in de buurt van het Centraal Station van Brussel. Deze primeur vindt plaats aan de Hallepoortlaan in Brussel, aan het bushokje Hallepoort.
En op 8 maart zullen ook de lezers van dagblad Metro verbaasd opkijken omdat ze hun krant niet correct kunnen lezen: een filter over de voorpagina zal de vlekken van diabetische retinopathie simuleren. Extra weetjes over slechtziendheid vullen de actie verder aan op de achterzijde van de krant. Een folder en de website www.weekbrailleliga.be – online vanaf vandaag – geven meer duiding bij de slechtziendheidsproblematiek. Daarnaast organiseert de Brailleliga ook een online wedstrijd.
Voor de senioren organiseert de Brailleliga tot slot sensibiliseringssessies in vijf rusthuizen van de ORPEA-groep in Brussel, Leuven, Oostende, Luik en Waterloo. De residenten, hun familie, de personeelsleden en de buren van de woonzorgcentra zullen er eerst kunnen genieten van een “maaltijd die goed is voor het zicht” om daarna kennis te maken met slechtziendheid en de dienstverlening van de Brailleliga.
Voor deze campagne mocht de Brailleliga rekenen op de steun van de Nationale Loterij, Bayer, het Fonds Pierre en Christiane Magdelyns - Van Godtsenhoven, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, Novartis en Les Œuvres du Soir.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]