Brailleliga en Serviceplan starten beweging naar een inclusieve textielindustrie

Crea / News

Serviceplan, in samenwerking met Brailleliga en het Belgische streetwearmerk BShirt Rocks, lanceert de campagne 'Talkie-Beanie', een initiatief dat tot doel heeft de textielindustrie inclusief te maken voor blinde en slechtzienden personen.  

De kern van de campagne is de 'Talkie-Beanie', een muts ontworpen om personen met een visuele handicap te helpen bij alledaagse kledingbeslissingen. In de muts zit een QR-code die, als hij gescand wordt, informatie toegankelijk maakt dankzij spraaksynthesetechnologie op de smartphone. Deze technologie leest belangrijke details voor, zoals de kleur van het kledingstuk en wasinstructies, zodat personen met een visuele handicap zich zelfstandig kunnen kleden en hun kleding kunnen verzorgen zonder hulp van buitenaf. 

“De 'Talkie-Beanie' is veel meer dan een trendy gadget. Het is een statement - een herinnering dat zelfs de eenvoudigste dagelijkse taken, zoals het kiezen van kleding en het sorteren van de was, echte uitdagingen kunnen zijn voor mensen met een visuele handicap,” legt Nancy Delhalle, COO van Serviceplan Group, uit. “Bovendien streeft ons agentschap met dit project naar de duurzaamheidsdoelstellingen van de Europese Unie voor 2030 voor een duurzamere textielindustrie. Als we bedenken dat 30 miljoen Europeanen lijden aan een visuele handicap, een aantal dat toeneemt door de vergrijzing, realiseren we ons dat dit project veel maatschappelijke uitdagingen aanpakt. Daarom is Serviceplan ook besprekingen gestart met belangrijke spelers in de textielsector om de goedkeuring van een nieuwe standaard voor kledingverzorging te versnellen.” 

Op zoek naar een nuttig cadeau voor de feestdagen? Koop een Talkie Beanie en steun de Brailleliga, want voor elke gekochte beanie wordt €1 gedoneerd aan de vereniging. Vanaf 4 november en zolang de voorraad strekt. 

Credits:

Client: Ligue Braille/Brailleliga

Ligue Braille/Brailleliga contacts: Christine Massin, Charlotte Santens, Marie-Charlotte Castellini, Benjamin Plastria

Bshirt Rocks contacts : Nicolas Pruvost, Louise Quintin

Project Manager : Chloe Le Garrec

Creative Art Director : Marc Thomasset

Creative Copywriters : Manuel Sarraf, Nathalie Strybos

Graphic Designers : Denis Roumegoux, Antonin Lefevre