Vorig jaar bereikten Shanks Group plc en Van Gansewinkel een akkoord tot fusie. Om deze twee afvalverwerkingsbedrijven samen te smelten tot een sterk merk was een nieuwe identiteit nodig. Brandhome, het Antwerpse strategisch marketingbureau gespecialiseerd in rebranding en renaming, ontwikkelde op vraag van de fusiepartners een nieuw merk en tekende daarnaast de nieuwe merkstrategie mee uit. Het resultaat heet Renewi en wordt sinds 28 februari in Europa uitgerold. Renewi staat voor vernieuwing en wil komaf maken met de traditionele kijk op afval. Het nieuwe bedrijf gelooft in een circulaire economie en wil onze manier van afvalverwerking verbeteren. Door constante innovatie geeft Renewi gebruikte materialen een nieuw leven. Het nieuwe logo van Renewi sluit hierbij aan. Daarin staat de naam centraal in een circulair systeem, een nieuwe wereld. Een wereld die opnieuw blauw en groen kleurt. Het blauw verwijst bewust naar het verleden van beide bedrijven. Het groen slaat dan weer op een positieve, duurzame toekomst.
Naast een volledig nieuw concept, waar ook een nieuwe visuele identiteit voor ontwikkeld werd, hielp Brandhome als strategische partner om de visies van beide bedrijven op één lijn te krijgen. Zo breng je immers cultuurverschillen aan het licht en voorkom je mogelijke problemen. Erik Saelens van Brandhome: “Twee sterke merken samenbrengen is een risico. De kans bestaat erin een zwak compromis te bekomen. Door gemeenschappelijke waarden te zoeken, werd de nieuwe identiteit meer dan de som der delen. Zowel voor Shanks als Van Gansewinkel was afval geen vervuilend bijproduct, maar net de basis voor iets nieuws. De bestaande pay-off “afval bestaat niet” omvat deze gedachtegang en past daarom perfect bij Renewi.”