Bridgeneers bouwt bruggen tussen politie en burger

Crea / News

De politie, je vriend? Dan toch een die je niet echt kent. En onbekend is onbemind... Eerder lanceerde communicatiebureau Bridgeneers al een sensibiliseringscampagne voor IBZ (FOD Binnenlandse Zaken) met als doel het wederzijds respect tussen burgers en veiligheidsberoepen promoten. Op vraag van de Federale en Lokale Politie gaan ze nog een stapje verder, tot recht in het hoofd van burger én agent.

Waarom staat die agente plots aan je voordeur, net op het moment dat je tuinfeest losbarst? En mag dat nog, je frustraties uiten na een teleurstellende voetbalmatch? Dat de agent die jij misschien aanziet als een machtsgeile robot ook gewoon naar huis wil om zijn kinderen een nachtzoen te geven, daar sta je niet bij stil. En die agente die je tuinfeest net stillegde? Die kwam net van bij je buurvrouw, die huilde omdat haar baby huilde. Konden we soms elkaars gedachten maar lezen, er zou veel meer #wederzijdsrespect zijn! En dat is nu net wat Bridgeneers naar eigen zeggen voor de politie wil doen.

Wederzijds respect groeit wanneer mensen elkaar leren kennen, klinkt het. In zeven verschillende video’s die ze verspreiden op sociale media laten ze daarom twee kanten van het verhaal zien: wat de burger denkt over de agent versus wat hij daadwerkelijk doet. In een theater beeldt Bridgeneers herkenbare situaties uit waarin politie en burger met elkaars gedachten geconfronteerd worden. Elke politie-interventie is een ander scenario - een situatie waar je niet altijd vat op hebt. Maar dat wil niet zeggen dat agenten improviseren. Integendeel, ze handelen altijd binnen een script: de politie doet alles met een reden en dat beseffen burgers niet altijd, klinkt het. 

Politieagenten zijn méér dan de uniformen die ze dragen. Het zijn mensen met emoties, die net als iedereen veilig en wel willen thuiskomen na een lange werkdag. Dat is wat de Lokale en Federale Politie graag wil vertellen, en dat is dan ook waar Bridgeneers werk van heeft gemaakt in een sterke sociale-mediacampagne. Iedereen speelt zijn rol, maar als je die uitvoert met wederzijds respect, dan heeft ieder scenario een mooi einde.