Brons voor #MixForBoobs op Euro Effie Awards (en meer)

Awards / News

Op 30 november won Ogilvy de Agency of the Year award op de Effie Awards Europe 2022. #MixForBoobs, de campagne van Ogilvy Social.Lab voor NRJ België en Pink Ribbon Belgium, werd bekroond met brons. Het bureau droeg ook bij aan twee winnende campagnes van Ogilvy Duitsland voor Milka

De Euro Effie Awards 2022, een awardshow die sinds 1996 de meest effectieve marketingideeën in Europa bekroond, heeft Ogilvy uitgeroepen tot Agency of the Year. "Deze prestatie is het bewijs dat grenzeloze creativiteit impact kan maken en baanbrekend werk kan opleveren dat aanslaat bij doelgroepen over de hele wereld," klinkt het bij Ogilvy.

In België won Ogilvy Social.Lab met #MixForBoobs, een educatieve campagne voor NRJ België en Pink Ribbon Belgium om vrouwen de essentiële bewegingen van zelfonderzoek aan te leren en de negen alarmsignalen van borstkanker te herkennen. De campagne is gebaseerd op een eenvoudig, maar een tot nu toe niet bekend feit: de scratchtechnieken die dj's gebruiken om op vinylplaten te mixen zijn identiek aan de zelfonderzoekbewegingen die alle vrouwen moeten kennen om borstkanker op te sporen.  

Het idee om de technieken uit de muziekindustrie op een ludieke manier te gebruiken en een jong publiek bewust te maken van borstzelfonderzoek via sociale media en influencers, bleek doeltreffend en werd dit jaar al met meerdere prijzen bekroond, waaronder nu ook met een bronzen Effie in de categorie Positive Change Europe: Social Good – Non-profit. 

Daarnaast droeg Ogilvy Social.Lab ook bij aan twee campagnes van Ogilvy Duitsland voor Milka. Tender tastes better, een hartverwarmende awareness campagne, won een zilveren award in de categorie Fast-moving Consumer Goods dankzij zijn weldoordachte strategie en indrukwekkende resultaten.  

Ook Tender Words viel in de prijzen en won een gouden Effie in de categorie Media Strategy & Idea. Met deze campagne veranderde Milka haar iconische chocoladereep in een middel om empathie te verspreiden. De markt voor chocoladerepen scheerde hoge toppen tijdens de coronapandemie. Maar toen die effecten begonnen af te koelen, trotseerde Milka de markt en keerde een daling van het marktaandeel om via een mediastrategie waarin empathie centraal stond. Milka bevestigde haar positionering als de meest tedere chocolade, maakte opnieuw contact met haar groeiende Millennial-publiek en liet hen de kracht van empathie ervaren in kleine dagelijkse tedere handelingen. 

“Onze prestaties voor Milka zijn representatief voor hoe we betrokkenheid op schaal creëren via onze grenzeloze creativiteit. Het getuigt van echte samenwerking, zowel binnen het Ogilvy-netwerk, waarbij expertise van Ogilvy en INGO-kantoren in heel Europa wordt gecombineerd, als binnen WPP, door samen te werken met zusterbureau Wavemaker,” vertelt Jakub Hodbod, global head of strategy bij Ogilvy Social Lab.