Voor veel kinderen betekent het nieuwe schooljaar vrienden terugzien en elkaars zomeravonturen delen, maar voor 1 op de 4 kinderen betekent het ook naar school gaan met een weinig voedzame brooddoos. Daarom ondersteunden Panos en Lidl ‘Brooddoosnodig’, een initiatief van Enchanté vzw, tijdens de ‘Goed Begonnen’-campagneweek van 2 tot en met 6 september. De campagne had als doel om het belang van voedzame maaltijden voor gelijke ontwikkelingskansen voor élke leerling onder de aandacht te brengen. Want leren en spelen doe je niet op een lege maag.
Naast het ondersteunen van de Goed Begonnen-campagneweek doneert Panos sinds de start van de samenwerking een deel van de opbrengst van het Qubo 6-zadenbrood aan Brooddoosnodig. Klanten kunnen naast de aankoop van het Qubo brood ook een kleine donatie doen via een QR-code in alle Panos filialen, zonder aankoopverplichting. Dankzij de samenwerking met Panos het afgelopen jaar kan Brooddoosnodig 16.000 goedgevulde brooddozen voorzien.
“Bij Panos zorgen we ervoor dat onze klanten hun dag kunnen starten met lekkere voeding. Diezelfde zekerheid willen we bieden aan elk kind op de speelplaats. Een goedgevulde brooddoos is cruciaal om optimaal te kunnen leren en spelen. Daarom is het voor ons vanzelfsprekend om Brooddoosnodig te ondersteunen en aandacht te vragen voor dit probleem. Samen met onze klanten dragen we graag ons steentje bij,” zegt Erwin Van der Weerden, marketing director bij Panos.
Ook Lidl erkent het belang van verse voeding en wil deze voor iedereen toegankelijk maken. Daarom schonken zij het voorbije jaar €30.000 aan Brooddoosnodig in de vorm van aankoopbonnen die gebruikt kunnen worden in alle Lidl-winkels. De deelnemende scholen krijgen hiermee de vrijheid om een initiatief uit te werken dat past binnen hun mogelijkheden. Naast de financiële ondersteuning sponsort Lidl ook de Goed Begonnen-campagne van gezonde voedingswaren.