Bruno Vanspauwen schrijft een boek

Communication / News

Bruno Vanspauwen (1959) begon als copywriter en was medeoprichter van een reclamebureau (GV/Company) dat in samenwerking met een internationaal netwerk (TBWA) uitgroeide tot een van de grootste van het land. Hij schrijft tegenwoordig over wijn en gastronomie voor De Standaard en Knack Weekend, en publiceerde eerder Waarom reclame niet werkt, De reclamejongens en De miljoenen van De Morgen.

Bruno Vanspauwen werkte alles samen dertig jaar in de reclamewereld, afwisselend als gestreste participant en geamuseerde observator. In zijn nieuw Bubbel – zijn debuut als romanschrijver – vertelt hij het verhaal van een bedrijf dat kauwgom produceert en de slabakkende verkoop wil aanzwengelen, geholpen door een reclamebureau dat uitpakt met het nieuwe wonderwapen van de marketing: 360 graden. In een gonzend universum van ononderbroken reclame, entertainment en digitalisering wordt de kauwgombubbel opgeblazen tot hij uit elkaar dreigt te spatten. Hoofdpersonage Abel Artman is CEO van een bekend reclamebureau met grote klanten, die zijn sector razendsnel ziet veranderen door de digitalisering. Frank Lamarck is de nieuwe vice president Marketing van kauwgommultinational Chew Inc., die zijn campagne ‘helemaal anders wil’, de strategie moet ‘alle mogelijke communicatiekanalen’ omvatten. Met de uitwerking van hun campagne krijg je een blik achter de schermen van de media- en reclamewereld, en een inkijk in de nieuwste technieken van commerciële verleiding: van kranten en magazines die tegen betaling artikelen publiceren over het belang van kauwgom (‘branded content’) tot reality-tv die betaald en bepaald wordt door de kauwgomfabrikant (‘branded entertainment’).
 
Foto © Tiny Geeroms