Brussel in het oog van de storm

bx1

Vertaalde artikels

bx1Op het kruispunt van lokale en (inter)nationale media vormen de (Franstalige) media van onze hoofdstad de kern van een waanzinnige wervelstorm van bronnen en lezers, waarbij de concurrentie voortdurend wordt versterkt door digitale technologie. Brussel, een mediakapitaal met kapitaaluitdagingen? - Kathleen Wuyard

Tegelijkertijd stad, hoofdstad en regio; bastion van linguïstische ruzies en bakermat van een kosmopolitische gemeenschap. Brussel speelt op alle vlakken in een hectische draaikolk in het epicentrum waar de media heerst. Aan een razend tempo dat de digitale overgang en de verschuiving van informatie naar het web en sociale media alleen maar heeft versneld.
Een stimulerende concurrentie

Zoals Olivier De Raeymaeker, directeur van Le Soir, enthousiast bevestigt: « Deze concurrentie is een sterkte. Sociale media spelen een steeds belangrijkere rol en vanuit het oogpunt van de gedrukte media is het hebben van een sterk en dynamisch aanbod gunstig voor iedereen. Het is niet alleen gunstig, maar ook stimulerend om andere sterke actoren om ons heen te hebben; het drijft ons sterk te zijn in wat we doen om onze positie te behouden en nieuwe lezers aan te trekken. » Een enthousiasme dat ongetwijfeld wordt verklaard door het feit dat Le Soir in de hoofdstad de onbetwiste leider van de geschreven pers blijft. Elke dag lezen maar liefst 556.000 Le Soir via verschillende media, een sterk cijfer waarvan het leeuwendeel rond de hoofdstad draait: 50% van de Le Soir lezers verblijft inderdaad in Brussel of in Vlaams- of Waals-Brabant.

Over de grenzen heen

« Le Soir is geen exclusief Brusselse krant, maar Brussel speelt er wel een belangrijke rol in, » erkent Olivier De Raeymaeker. « Het is een krant die hier geboren is en zijn bakermat bewaart, en vandaag hebben we het geluk dat we kunnen zeggen dat we het eerste medium zijn in de hoofdstad binnen de geschreven pers. » Op basis van de cijfers, zeker. Maar als we aan David Baudoux vragen welk medium het hart van de Brusselaars sneller doet slaan, heeft deze Fransman, die in Brussel zijn journalistieke studies deed en nooit vertrok, daar duidelijk zijn eigen idee over. Nadat hij zes jaar geleden als journalist begon bij Sudpresse klom David Badoux trede voor trede de ladder op tot hoofdredacteur van La Capitale. Een positie die hij met trots inneemt, met alle respect voor iedereen waarvoor het nieuws allesbehalve noodzakelijke informatie is. « La Capitale beslaat de 19 Brusselse gemeenten. Officieel liggen de faciliteitengemeenten niet binnen onze geografische zone, maar toch behandelen we de onderwerpen die hen aanbelangen. Het is moeilijk om te stoppen bij de taalgrens… Vooral omdat het ons kenmerk is om zeer lokale en dichte informatie te brengen. »

Wereldstad en lokaal

Nabijheid is de sleutel tot het succes van Sudpresse in de hoofdstad. « Hoewel Brussel een wereldstad is, zijn mensen zeer gehecht aan lokale informatie. Het is de menselijke natuur die dat wil. Mensen zijn altijd geïnteresseerd in wat er rondom hen gebeurt. De onderwerpen die we behandelen overstijgen sociale kringen, ze laten lezers reageren, of ze nu arbeiders of advocaten zijn, » benadrukt David Baudoux. « Het fait divers zomaar afwijzen is een beetje gemakkelijk, vind ik. La Capitale is een krant die gelezen en gekocht werd, maar niet altijd geclaimd wordt. Wij geven het woord aan iedereen, daar hebben we geen probleem mee, en plots leest iedereen ons. » Een inclusieve aanpak die niet door alle Brusselse media toegepast wordt.

In het economische hart van het land

Bij l’Echo claimt hoofdredacteur Johan Condijts een scherpere editoriale aanpak, met een duidelijke visie op zijn lezerspubliek. « We worden vooral gelezen door mensen die ondernemen, besluitvormers, of ze nu uit de publieke of politieke sector komen. Onze lezers bezetten voornamelijk leidinggevende functies, maar ze beperken zich daar niet toe. We raken mensen die willen dat dingen bewegen en zich daarom in alle lagen van de samenleving bevinden. Brussel is het economische hart van het land, dus ligt het voor de hand dat we ons in de hoofdstad vestigen. » Een evidentie met niet altijd gemakkelijke implicaties voor de media die Brussel als hoofdkwartier kiezen. Van l’Echo tot Le Soir, la Capitale en BX1, iedereen die we interviewden zijn vol lof over de stroom van informatie en onderwerpen die Brussel doorsteken. Maar Jean-Jacques Deleeuw, hoofdredacteur van televisiezender BX1, brengt toch een probleempje aan: in het licht van zoveel informatie is het moeilijk om ervoor te zorgen dat er geen enkel onderwerp gemist wordt. Vooral omdat het nog steeds zo moet worden behandeld dat het heel Brussel interesseert.

Laboratorium van problemen

« Als we naar het medialandschap in Brussel kijken, zijn er veel (inter)nationale media aanwezig en uiteindelijk vrij weinig lokale media voor een stad zo groot als Brussel. Het is duidelijk dat taal een barrière is en dat het moeilijk is om een medium te hebben dat echt voor iedereen toegankelijk is, » legt Jean-Jacques Deleeuw uit. « Het media-aanbod is heel divers, dat zeker, maar het zou nog diverser kunnen. » Maar volgens Olivier De Raeymaker is en blijft Brussel ondanks de uitdagingen de place to be voor de Belgische media. « We leven in een wereld waarin steden en stedelijke centra een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Interesse in Brussel is daarom buitengewoon interessant, want het is een soort laboratorium van problemen van wat de stedelijke centra in België morgen zullen zijn. » Maar hoewel er nog een lange weg te gaan is, heeft Brussel nog niet gedaan met dromen – in het volgende nummer van PUB gaan we overigens in op Nederlandstalige media in onze hoofdstad.