Bubka helpt merken verantwoord groeien met de Net Credibility Score (NCS)

Communication / News / Sustainability

Uit academisch onderzoek blijkt dat in 2023 slechts 28 procent van de campagnes met duurzame claims geloofwaardig werden bevonden. Dat gebrek aan geloofwaardigheid werd de voorbije vier jaar keer op keer bevestigd. Bubka - Belgisch B Corp-gecertificeerd creative agency en Positive Impact Agency of the Year in 2024 – vindt dat een gemiste kans voor merken om een positieve impact te maken. Daarom introduceert het Belgische bureau de Net Credibility Score (NCS). Die score helpt merken geloofwaardiger te communiceren en bijgevolg verantwoord te groeien.

“In conventionele reclame speelde geloofwaardigheid zelden een grote rol. Denk aan reclame voor tandpasta of wasproducten. Dat ligt vandaag helemaal anders wanneer merken communiceren over hun duurzame inspanningen,” zegt Wim Vermeulen, director of strategy & sustainability bij Bubka. Vele bedrijven willen groeien met een duurzaam aanbod, maar slechts weinigen slagen erin om hun duurzame verhalen ook overtuigend en geloofwaardig op de consument over te brengen. Het is volgens Bubka de eerste en belangrijkste horde die je als marketeer en als merk moet nemen.

Uit de analyse van 346 campagnes blijkt dat geloofwaardigheid onvoldoende deel uitmaakt van de evaluatietest die marketeers hanteren. “Dat is opvallend, want ons onderzoek toont aan dat geloofwaardigheid zowel op korte als lange termijn waarde kan creëren voor merken. Het leidt tot een competitief voordeel ten opzichte van de concurrentie,” zegt Inez Schoenaers, brand & sustainability strategist bij Bubka. De analyse geeft duidelijk aan welke verhalen wel of niet werken. En dat geeft merken houvast om de narratief van hun campagnes bij te sturen.

Geloofwaardigheid is bij campagnes met duurzaamheidsclaims met andere woorden cruciaal om een ‘demand shift’ in gang te zetten. Dat betekent dat consumenten overstappen van een traditioneel naar een duurzaam aanbod. De demand shift is nodig om de duurzame transitie te versnellen.

Wie meer wil weten over de Net Credibility Score (NCS) kan op 25 september het webinar ‘Net Credibility Score: The Key to Responsible Growth’ volgen. Sprekers Inez Schoenaers en Wim Vermeulen zullen uiteenzetten wat een campagne geloofwaardig maakt, welke verhalen of concepten werken en met welke tools je als marketeer een hoge NCS kan bekomen én behouden. Inschrijven voor het webinar kan via hier.