Bubka leert jongeren wat gevaar is

Crea / News

red de emojiElk jaar zijn bijna 5.000 kinderen het slachtoffer van een ongeluk met huishoudproducten. De oorzaak? Ze zijn niet vertrouwd met de gevaarsymbolen op de verpakking. Bubka kreeg de opdracht van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu om daar verandering in te brengen. Het resultaat is een slimme online campagne met leuke filmpjes en een funky spel waarbij jongeren emoji’s moeten redden.

In juni 2017 werden nieuwe Europese gevaarsymbolen verplicht op alle chemische huishoudproducten. Het is daarom belangrijk dat iedereen, en vooral de jeugd, zo snel mogelijk vertrouwd geraakt met die nieuwe symbolen. “De grote uitdaging bestaat erin de doelgroep 10- tot 14-jarigen op een effectieve manier te bereiken,” zegt Raf Van Raemdonck, managing partner bij BUBKA, “Door contextueel te targetten in online media hebben we een unieke manier gevonden om daarin te slagen.”

Creatief directeur Ben Van Asbroeck vult aan: “Jongeren tussen 10 en 14 jaar zijn heel actief op sociale media en Youtube. En daar communiceren ze vaak met emoji’s. Dat eenvoudige insight hebben we vertaald naar een plezante, doelgerichte en efficiënte campagne die perfect inspeelt op de leefwereld van jongeren.” Tot augustus 2018 zal de jeugd op kanalen van ‘Youtubers’ die ‘hot’ zijn bij jongeren en op Facebook regelmatig bestookt worden met een serie korte, doelgerichte filmpjes met emoji’s in de hoofdrol. De verschillende online video’s leiden naar het game ‘Red de Emoji’, waar je binnen de tijdslimiet het juiste gevaarsymbool bij een gevaarlijke product moet zetten. Lukt dat niet, dan sterft de emoji een gruwelijk grappige dood en moet je opnieuw proberen. Het spel vind je op reddeemoji.be en sauvelemoji.be.

Om jongeren aan te zetten zo vaak mogelijk te spelen en helemaal vertrouwd te maken met de gevaarsymbolen, kunnen ze ook mooie prijzen. De snelste tijden gaan aan de haal met een gloednieuwe iPhone, een koptelefoon of Spotify-abonnementen.

Credits

Klant: FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu & FOD Kanselarij van de Eerste Minister

Accountmanager: Thomas Faes

Creative Director: Ben Van Asbroeck

Creative team, AV design & animation: Stijn Lecomte, Bob van der Meer, Dorien Wilmssen, Kristof Hermans

Strategic Direction: Raf Van Raemdonck