Na competitie won Bubka de gezamenlijke opdracht van Recupel en Bebat om de Brusselaars aan te zetten beter te sorteren en in te zamelen. Recupel en Bebat delen immers dezelfde uitdaging: er is een onderprestatie in Brussel wat de inzameling van afgedankte elektr(on)ische apparaten en lege batterijen betreft.
# vereisten verzoenen
“Dit is een onwaarschijnlijk boeiende uitdaging,” verduidelijkt Ben Van Asbroeck, creatief directeur van Bubka. “Want er zijn natuurlijk verschillende redenen waarom sorteren in Brussel minder vanzelfsprekend is. We zijn initieel dan ook heel breed moeten gaan. Want hoe maak je in een grootstad een complexe boodschap relevant en begrijpbaar voor een melting pot van culturen en leeftijden? En zorg je er tegelijk voor mensen de weg te wijzen naar het juiste recyclagepunt?”
Reflexologie voor iedereen
“Uiteindelijk zijn we helemaal op de essentie teruggevallen. Het inzicht dat afgedankt elektro en lege batterijen een ‘probleem’ zijn, waar men ‘van af wil’. De vraag ‘Wat moet ik hier mee doen?’, moet iemand voor zichzelf bijna reflexmatig kunnen beantwoorden.”
“We hebben daarom een soort ‘reflex’-campagne gemaakt,” vult Van Asbroeck aan. “Een campagne die inclusief is voor alle culturen en leeftijden in de grootstad. Die informatief, activerend en taalneutraal is. En tegelijk met een sympathieke knipoog die iedereen begrijpt. Met een eenvoudig maar cool idee, dat vooral ook werkt – trouw aan het effectiveness-DNA van Bubka.”
All-in campagne
De campagne loopt vanaf 6 september in Out Of Home’-media (2m2 abribus en flanken en achterzijdes van de bussen) en verschillende formaten online video. Een activatieteam cruiset door Brussel met een bakfiets en doet verschillende pleinen, markten en openbare parken aan.
Credits
Client: Recupel & Bebat
Agency: Bubka
Account team: Clio Bouchier, Lisa Scheirlinck, Caro Peeters
Strategic planning: Inez Schoenaers, Wim Vermeulen, Raf Van Raemdonck
Creatives: Stijn Lecomte, Christophe Vanheygen, Ellen Vande Gehuchte, Tom De Vliegher, Ben Van Asbroeck
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]