Buzz is onbetrouwbaar
Niet zo lang geleden plaatste een collega die actief is op sociale media intelligente kanttekeningen bij de alomtegenwoordigheid van buzzcampagnes. Hij noemde zijn schrijfsel “Weg met buzz tegen elke prijs”. Zou dat een eerste teken kunnen zijn van het einde van dit opbieden in de communicatie? Is er zoiets als een goede en een slechte buzz? Laten we die vraag even achter in de vergeetput van het internet om in de plaats ervan te vragen naar de impact van de versnellingsopstootjes die het universum van de reclame en van de media doen opschrikken. Het lijkt er namelijk op dat buzzcampagnes slechts uitzonderlijk - bedankt Red Bull - deel uitmaken van een weldoordachte en constructieve langetermijnstrategie. Meestal gaat het om de toevoeging van one-shots, windvlagen gedragen door de magie van het web. Wie heeft er bij ons voet aan de grond en een marktaandeel dat overeenkomt met zijn bekendheid, TNT of Tiense Suiker? U kent het antwoord. Geen buzz voor het suikerventje, enkel een constante stroom van sympathie en een direct contact met de klanten, in het bijzonder via social media. Misschien kan ik me wagen aan een vergelijking tussen fastfood en slowfood … Het zijn twee uitersten! Als we een fijn moment willen doorbrengen aan tafel, dan ploffen we niet snel tien minuten neer maar gaan we zitten om te genieten van de gerechten en de conversaties … Dat heet de tijd stilzetten! Ver weg van een buzz-aanpak, net zoals de meeste marketingverantwoordelijken en designers.
Terwijl designers al sinds jaren de behoeders zijn van het merk-DNA, beginnen de marketeers hun voorbeeld te volgen. “Er is een nieuwe marketeer geboren,” kunt u in dit nummer lezen. Een marketeer die de uitdaging aangaat om zijn merk op lange termijn te steunen, ervan vervuld te zijn en zo de duurzaamheid en ontwikkeling ervan te garanderen. En als hij op een dag een buzz ontmoet, moet hij zich maar afvragen wiens naamsbekendheid die zal dienen.
Philippe Warzée
Rédacteur en chef adjoint
philippe.warzee@kluwer.be
@mediarescue