#CallBrussels beste PR-campagne Benelux

Whyte Sabre

Awards / News

Whyte SabreWe hadden al gemeld dat Interel in de bloemen werd gezet tijdens de Sabre Awards 2016. Maar we willen u niet onthouden dat het Belgisch communicatieadviesbureau Whyte Corporate Affairs de Sabre Award voor beste PR-campagne van de Benelux gewonnen voor de campagne #CallBrussels, in opdracht van visit.Brussels. De uitreiking van de internationale Sabre Awards, die jaarlijks de beste prestaties, campagnes en bureaus uit de PR-sector belonen, vond woensdagavond plaats in Berlijn. Whyte Corporate Affairs werkte voor de campagne #CallBrussels samen met marketingbureau Air.

De campagne #CallBrussels werd gelanceerd naar aanleiding van de aanslagen in Parijs en de daaropvolgende Brussels Lockdown. Op vraag van het Brussels Agentschap voor Toerisme (visit.brussels) gingen marketingbureau Air en communicatiebureau Whyte Corporate Affairs aan de slag om een innovatieve actie te bedenken om het imago van Brussel opnieuw een boost te geven... en met succes. De campagne viel reeds eerder in de prijzen in de communicatiewereld.

Met meer dan 300 artikels trok #CallBrussels heel wat aandacht in de media, er waren 142 Belgische vermeldingen en maar liefst 181 internationale vermeldingen (onder meer in de Washington Post, The Guardian, France 2 en El Nacional). Op de sociale netwerksites groeide de hashtag #CallBrussels tijdens de campagnedagen bovendien uit tot meest populaire hashtag in België. Na 1 maand stond de teller voor de compilatievideo reeds op 107.114 views en vandaag telt deze meer dan 333.000 views.

Het achterliggende idee van #CallBrussels was simpel: wie beter dan de Brusselaar om vragen van over de hele wereld te beantwoorden en te laten zien hoe het er in Brussel echt aan toe gaat? Aldus werden er pop-up telefooncabines geplaatst op drie symbolische plaatsen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: de Kunstberg, het Flageyplein en het Gemeenteplein in Molenbeek. Iedereen die dat wilde, kon de cabines bellen en via een livestream de interacties aan de drie telefoons met voorbijgangers live volgen. #CallBrussels duurde vijf dagen, van 7 tot 11 januari 2016, en was een overdonderend succes: er werden meer dan 12.500 oproepen geregistreerd uit 154 landen.

“Deze award is een positieve erkenning van een positieve campagne voor een positieve stad. We zijn niet alleen trots op ons team en op hoe lead agency Air er in is geslaagd om verschillende disciplines op een geïntegreerde manier te laten samen werken, we zijn ook trots op Brussel, Europese hoofdstad en onze werkplek. Vandaag is de onderliggende boodschap van #CallBrussels alleen nog belangrijker geworden,” zegt Eveline De Ridder, een van de vier oprichters van Whyte Corporate Affairs.