Campari wil inspireren met Red Passion Gallery

Marketing / News

Campari wil synoniem staan voor intrige, passie en plezier. Het merk maakt er een punt van om de artistieke creatie te vieren en werkt daarom al sinds bijna een eeuw samen met de grootste artiesten. Sinds meer dan een jaar gaat de kunst- en cultuurwereld echter door een moeilijke periode. Om bij de dragen aan een snelle en dynamische reünie tussen het grote publiek en de Belgische kunstenaars opent Campari nu Campari Red Passion: een digitale, meeslepende kunstgalerij die iedereen permanente toegang tot kunst biedt. Met dit initiatief wilt Campari de Belgen inspireren om opnieuw hun weg te vinden naar de kunst- en cultuursector door hun passie en creatieve geest in het dagelijkse leven aan te spreken. En zo versterkt het Italiaanse aperitief ook zijn historische band met de kunstwereld.

Kunst in tijden van covid: vernieuwend, toegankelijk en inspirerend

Sinds meer dan een jaar kent de kunst- en cultuurwereld een moeilijke periode: verplichte sluitingen, annulaties van evenementen, de afwezigheid van toeristen,… Brusselse musea hebben onlangs bekendgemaakt dat het aantal bezoeken in 2020 een daling kende van 58% als gevolg van het coronavirus en dat zij 20 miljoen euro verlies zullen lijden in vergelijking met het jaar daarvoor. Kunst en cultuur spelen een essentiële rol in zowel de persoonlijke ontwikkeling van een individu als de samenhang in onze maatschappij. Campari is daarvan overtuigd en wilt de sector en het grote publiek herenigen met het thema ‘passie’ als rode draad.

Passie kan vele vormen aannemen, maar volgens Campari is  er maar één soort passie die zo intens dat het bijna onmogelijk is om te negeren. Red Passion: de behoefte om alles in het werk te stellen om vorm te geven aan je passie, door middel van creatie.

Om de passie achter elke artistieke creatie te vieren en de Belgen te inspireren om zich erdoor te laten leiden in hun dagelijkse leven, heeft het beroemde Italiaanse aperitief een online kunstgalerij gelanceerd die een 50-tal werken van Belgische artiesten tentoonstelt. De kunstwerken werden met zorg geselecteerd door drie curatoren: Els Wuyts, Joëlle Dubois en Joanna De Vos. Het resultaat? Een plek die een mooi eerbetoon is voor Belgische artiesten en die voor iedereen toegankelijk is, 24 op 24 en 7 op 7. Een open en inspirerend concept, trouw aan het erfgoed van het bekende Italiaanse aperitief.

“Het zijn een paar moeilijke maanden geweest voor onze sector en het herstel lijkt lang en moeilijk te zijn,” zegt Els Wuyts, curator van de digitale galerij ‘The Red Passion Gallery’. We zijn erg blij dat we hebben kunnen bijdragen aan de realisatie van dit initiatief dat de kunstwereld steunt, ons uitnodigt om artistieke creatie in ons dagelijks leven te integreren en het belang onderstreept van de rol die kunst en cultuur in onze samenlevingen spelen.”

“Passie is een integraal onderdeel van de geschiedenis en het DNA van het merk Campari, net als kunst en cultuur. Het was voor ons belangrijk om de hereniging tussen het publiek en de kunstwereld te versnellen door een unieke plaats te creëren, representatief voor deze Red Passion en toegankelijk voor iedereen. Zo ontstond het idee voor ‘The Red Passion Gallery, supported by Campari’. Wij zijn er trots op een unieke en permanente toegang tot artistieke creatie te kunnen bieden en de wereld van kunst en cultuur een duwtje in de rug te geven door het uitstekende werk van onze Belgische kunstenaars tentoon te stellen,” vertelt Tihana Rapic, marketing director van Campari BeNeLux.

De passie van iedereen vrijmaken

Met deze galerij wilt Campari de Belgen inspireren om zich door hun artistieke passie door de online galerij te laten leiden, door er rond te dwalen en de tentoongestelde werken te ontdekken. Op die manier biedt Campari iedereen de kans om de Belgische kunstsector te steunen door interessante en inspirerende kunstenaars te leren kennen via de unieke zichtbaarheid die de galerij biedt. Het is een manier voor het merk om de sector in een complexe periode te steunen en tegelijkertijd ieder van ons aan te moedigen onze creatieve instincten te ontdekken en de passie, emotie, en enthousiasme in onszelf naar boven te halen.

“Kunst heeft een belangrijke rol gespeeld in de communicatie en de opbouw ervan. Het heeft geholpen Campari te maken tot het inspirerende en opwindende merk dat het vandaag is. Daarom hebben wij deze galerij gecreëerd, in samenwerking met curatoren zoals Els Wuyts. Met dit initiatief nodigen wij ook iedereen uit om deel te nemen aan dit creatieve proces: door hun creatieve instincten de vrije loop te laten via de online galerij en zo de unieke creaties te ontdekken,” besluit Tihana Rapic.

De originele werken die door de curatoren werden geselecteerd, zijn te ontdekken via dit platform. ‘The Red Passion Gallery’ is verdeeld in drie collecties. Om de twee weken zal een collectie worden onthuld met vijf werken van drie verschillende kunstenaars. In totaal zullen ongeveer 50 werken van Belgische kunstenaars worden tentoongesteld in deze digitale galerij.