Cannes: België Direct in de roos
#CallBrussels pionierde in een saga van campagnes waarmee onze hoofdstad de terreur countert met een positief, solidair imago. Bureau van dienst was Air Brussels, dat deze spraakmakende campagne bedacht voor visit.brussels, de toeristische dienst die de campagne inzond. De campagne werd uitgevoerd in samenwerking met Toerisme Vlaanderen en Wallonie-Bruxelles Tourisme - die de campagne via hun internationale netwerken hielpen verspreiden.
#CallBrussels won een Direct Bronze Lion in de categorie 'Use of Ambient Media: Large Scale'. De campagne viel eerder in de prijzen. Zo won ze in New York de jaarlijkse prestigieuze prijs ‘Best of Discipline’ in de categorie ‘Interactive’ van One Show. Het pr-bureau Whyte Corporate Affairs kende haar de Sabre Award voor beste pr-campagne van de Benelux toe.
Voor alle zekerheid vatten we het campagneconcept hier nog maar eens samen. #CallBrussels liep van 7 tot 11 januari in onze hoofdstad, nadat die in het najaar in lockdown gegaan was vanwege de aanslagen in Parijs. De campagne wilde de toeristen geruststellen en hen overtuigen dat Brussel nog steeds een aantrekkelijke bestemming is. En bij wie anders dan de inwoners van Brussel zelf konden toeristen die aarzelen om naar Brussel te komen het best terecht? De Brusselaars zelf zijn immers het best geplaatst om een antwoord te geven op alle vragen die twijfelende toeristen zich kunnen stellen.
Om deze gesprekken tussen de kerndoelgroep van Brusselse toeristen - uit Frankrijk, Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië en Spanje - en de inwoners van Brussel mogelijk te maken, plaatste visit.brussels telefooncabines op drie symbolische plaatsen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Daar konden de voorbijgangers direct antwoorden op vragen van buitenlandse toeristen, die zelf konden kiezen welke cabine ze wilden bellen via de website www.call.brussels. Een webcam filmde intusen de omgeving. De gesprekken werden live uitgezonden worden via de website www.call.brussels. Na de campagne werd een filmpje met enkele fragmenten uit de actie internationaal verspreid via sociale media en via websites in de kernlanden.
Een Grand Prix in deze categorie ging naar The Swedish Number, een campagne voor de Swedish Tourist Association.