Cannes Lions 2016 topjaar voor België

Awards / News

Thank You Creativity Logo Cannes Lions

Met 26 Leeuwen is 2016 een topjaar geworden voor de Belgische reclamewereld. Toegegeven, we tellen dan wel de Bronze Lions van Happiness in twee subcategorieën van de Outdoor Lions als aparte leeuwen, net zoals de Bronze Lions van DDB Brussel in twee subcategorieën van de Entertainment Lions for Music. We hopen dat we goed hebben geteld (en anders horen we dat wel...).

DDB Brussel mag de Belgische winnaar bij uitstek noemen op de Cannes Lions 2016: het keert met maar liefst acht - of zeven voor die ene kniesoor - Leeuwen naar huis: één Gold, drie Silver en drie - of dus twee - Bronze Lions. Dat dankt het bureau in de eerste plaats aan David Bowie, of liever aan zijn ode aan hem onder de titel 'Stardust for Bowie', die zowel de jury als het publiek in het Festivalpaleis helemaal overtuigde: de campagne won één keer goud, twee keer zilver en één keer brons. Daarnaast voegde het nog een tweede Silver Lion bij met 'Simplified Stories', een Bronze Lion met 'City Lights' en nog eens één - of meer, afhankelijk van de subcategorieën - keer brons met 'Epicgram'.

Maar ook de andere Belgische sterkhouders lieten het niet afweten. These Days pakte de vierde en enige overblijvende Belgische Silver Lion met 'Breakvertising' bij de Media Lions. Air en Famous wonnen elk drie keer brons, Duval Guillaume won één keer goud en twee keer brons. Met 'CallingBrussels' scoorde Air een - bronzen - hattrick in drie verschillende categorieën, een stunt die Duval Guillaume overtroefde met 'Waiting Lines': één keer goud en twee keer brons. Famous scoorde drie keer brons in drie verschillende categorieën: met 'Dining for Brussels' bij de PR Lions, met 'Paul, the drawing robot' bij de Digital Craft Robots en met 'Week van het Zien' bij de Health Lions. LDV United haalde twee keer brons met 'Breast Reconstruction': één keer bij de PR Lions en één keer bij de Promo & Activation Lions. In die laatste categorie greep Publicis Brussel brons met 'Real Views'. Happiness won tot slot brons in twee subcategorieën van de Outdoor Lions.

De Cannes Lions 2016 zijn het derde beste jaar ooit voor de Belgen. Die vallen in Cannes voor de zoveelste keer op doordat ze een maximale impact halen met minimale kosten. Kijk maar naar de Leeuwen die ze er wonnen. Het gros van de winnaars blinkt uit door de eenvoudige - en voor adverteerders héél voordelige ! - ideeën. Met 'Stardust for Bowie' reikte DDB Brussel naar de sterren. Maar ook het aardse werd in Cannes niet ontkend. Veel Belgische winnaars onderscheiden zich door hun empathie en solidariteit. De actualiteit werd daarbij niet ontkend. Kijk maar naar 'CallingBrussels' en 'Dining for Brussels'. reclame is de oplossing bij uitstek om negatieve evenementen om te toveren tot positieve evoluties: 'If life serves you lemons, make lemonade.'