Cannes Lions vanuit uw zetel

Vertaalde artikels

Sinds de oprichting in 1954, goed voor 66 edities, wisten Belgische bureaus in Cannes 260 Lions in de wacht te slepen op het ‘Festival of Creativity’. 2012 was het jaar van de grootste successen. Vier bureaus palmden de eerste plaatsen in op het podium. Maar wie hield de tel bij?- Philippe Warzée

Er was eens een man die de reclame in wou... Zijn eerste stappen zet hij als junior copywriter bij Grey. Na vier jaar campagnes in elkaar boksen voor onder meer Skoda, de NMBS en Mr Proper, belandde hij bij LG&F (nu FamousGrey). Daar werkte hij als senior copywriter voor merken als Proximus, William Lawson’s en Toyota. Een functie die hij daarna ook bekleedde bij Havas, waar hij zijn pen uitleende aan onder andere ING, de Nationale Loterij en de MIVB… En dan koos hij voor het freelance werken en richtte hij, twee jaar daarna, samen met Denis Dubrulle zijn eigen bureau op: Federate. We hebben het natuurlijk over Thomas Danthine, een rasechte verzamelaar als het aankomt op ons reclame-erfgoed. En lokaal is voor hem niet goed genoeg: Danthine heeft ambitie. Sinds hij zelf de handen uit de mouwen steekt voor merken, houdt hij alle onderscheidingen bij die Belgische reclamebureaus behaalden tijdens Cannes Lions. Goed voor maar liefst 260 leeuwen sinds het jaar 1992, tot en met 2019.

Leeuwentemmer

Het is als deelnemer van Cannes Lions dat Thomas Danthine gepassioneerd geraakte door de resultaten van ons Belgenlandje. “Tijdens mijn tijd bij LG&F volgde ik de wedstrijd met een paar vrienden. Aan de resultaten zagen we welke bureaus het goed deden. Het diende dus als soort barometer voor ons, waaruit bleek bij welke bureaus het interessant was om daarna te solliciteren.” Het is ons meer dan duidelijk: deze creatief houdt van prijzen. Zelf mag hij twee Lions op zijn naam schrijven, daterend van zijn tijd bij LG&F en Havas. In 2009 won hij een bronzen Lion in de categorie media voor Proximus, in tandem met Denis Dubrulle. En in 2010 zilver, eveneens in de categorie media, maar dan voor ING. Vandaag kijkt hij echter toe vanop een afstandje, maar een Lion winnen, dat is niet voor iedereen weggelegd, zegt hij. “Er zijn 18 bureaus die een Lion gewonnen hebben, en daaronder zijn er twee die nu niet meer bestaan. Dat bevestigt dat er slechts een tiental bureaus zijn die meespelen met de grote jongens. Lions winnen is er een onderdeel van het beleid.” En 2009? Dat was een gouden jaar voor België. “In 2009 stond Duval Guillaume aan de top. Ook Mortierbrigade en LG&F deden het bijlange niet slecht.”

Cannes wikt en wegt

Als we kijken naar de merken die het podium behaalden, zijn dat in België niet echt de grote jongens. Eerder adverteerders zonder grote middelen, zoals goede doelen, verdedigd door uiterst goede creatieve teams. “Dat is redelijk flagrant. In 2019 won OVK (Ouders van Verongelukte Kinderen) drie Leeuwen, uiteraard van de hand van Happiness, en ook Famous won een Lion voor de Equal Pay Day van Zij-Kant. Door de jaren heen zie je dat die klanten niet de grootste adverteerders zijn.” Dit is echter een Belgische realiteit. De grote merken die in onze kleine markt actief zijn, geven bureaus zelden de kans om hun creativiteit te uiten. Of de race naar een Lion de moeite waard is? Thomas Danthine antwoordt met een lach. “Nu ik niet langer een creatief ben maar mijn eigen bureau heb, zie ik dat gewonnen prijzen goede creatieven motiveren om bij ons te komen werken. Het is een showcase die talent aantrekt. De uitdaging is echter om talent aan te trekken voor minder zichtbare campagnes.” Afspraak in 2021 om dit palmares van Thomas Danthine aan te vullen?