Cannes zonder pas

Awards / Communication / News

Maarten Van DaeleDe voorbije dagen kon u genieten van bijdragen van Belgen in Cannes. Nu de rook wat is gaan liggen, brengt PUB nog één bijdrage over Cannes Lions 208, van de hand van Maarten Van Daele, strateeg bij FamousGrey...
Voor alles is er een eerste keer, ook voor een weekje Cannes Lions zonder toegangspas. In alle eerlijkheid, kort na mijn vertrek op de luchthaven spookten de twijfels door m’n hoofd.Waarom zou ik in godsnaam een week buiten de paleismuren willen doorbrengen terwijl mijn reclamevrienden binnen al dat straf werk en talent te zien krijgen?
Chance.
Op zowat ieder terras kom ik lotgenoten tegen die de sfeer rond het (leeuwen)circus komen opsnuiven zonder pas. Merkbaar meer dan vorige jaren zelfs! Om te weten wat er leeft op het festival hoef je niet op de -1 naar cases te kijken met je headphones. Ook rond het festival wordt er gesproken over de grote en kleine winnaars, over nieuwkomers, nieuwe ideeën, en over nieuwe kansen. Vooral over dat laatste. Als we eerlijk zijn is het geen boerenjaar voor de meeste Belgische bureaus. Er worden plannen gemaakt hoe we het volgend jaar ‘anders’ zullen aanpakken. Met iets meer zelfrelativering en bescheidenheid dan gewoonlijk. En samen ook! We zijn weer allemaal Belgen and we’re all in the same boat. Als je deel wil zijn van de nieuwe plannen, moet je buiten zijn.
Nog snel een tip: een digitale toegangspas kost 99 euro. Dat is de prijs van een grote fles rosé.