Canvas en Mutant bekijken het door andere ogen

Crea / News

Zijn de Vlaamse media vandaag inclusief? Komen mensen van kleur voldoende aan bod, en op de juiste manier? De vraag stellen is ze beantwoorden. En wie de wereld wil veranderen, begint bij zichzelf. Daarom bedacht en produceerde Mutant Door de ogen van voor Canvas.

Door de ogen van is een reeks korte video’s waarin Vlamingen van kleur met een kritische blik naar Canvas-programma’s kijken. Ze beoordelen de manier waarop mensen met een migratieachtergrond erin geportretteerd en getypeerd worden. De reeks wil ons bewustmaken van onze eigen vooroordelen en onbedoelde ongevoeligheden. Want om racisme beter te begrijpen, moeten we het durven zien door de ogen van wie ermee te maken krijgt. De video’s zijn te bekijken via VRT NU en de sociale media (Facebook, Instagram en YouTube). 

Door de ogen van…

Het panel van Door de ogen vanbestaat uit acht jongeren met een uitgesproken mening. Ze geven aan waar het al goed zit, maar zijn hard voor passages waar het volgens hen nog serieus misloopt. Zo staat Bassim ervan te kijken hoe mensen met een migratieachtergrond soms anders worden behandeld in actuaprogramma’s. Chenling kaart de stereotiepe portrettering van Aziatische vrouwen in fictie aan. En Hind hekelt het gebrek aan soldaten van kleur in oorlogsdocumentaires, terwijl die wel talrijk hebben meegevochten in beide Wereldoorlogen.

In eigen boezem kijken

“Ik ben blij met het resultaat. ‘Door de ogen van’ zal ons helpen om bewuster om te gaan met racisme en er een grotere gevoeligheid voor te creëren.” Olivier Goris,netmanager Canvas. Bij Canvas staat de strijd tegen racisme en discriminatie hoog op de agenda. De VRT is de omroep van en voor iedereen in Vlaanderen. Alle mensen moeten zich kunnen herkennen in wat we maken en aanbieden. We leven in een heel diverse maatschappij. Die diversiteit wil de VRT uitstralen. En je kan alleen iets uitstralen als het ook in je zit.  Olivier Goris: “De wil om het beter te doen is er absoluut en er wordt al hard aan gewerkt. Maar om de representatie op het scherm echt op punt te krijgen, moet er ook achter de schermen iets mee bewegen. We zijn van plan om op regelmatige basis een gelijkaardig panel los te laten op onze programma’s. Redacties, productieploegen en digitale teams moeten zich meer bewust worden van de problematiek. En ze moeten ook meer kleur krijgen. We weten dat die instroom niet altijd even vlot loopt als we zouden willen, maar daar is onze HR-afdeling volop mee bezig.”

Het panel van Door de ogen vanBassim Quaich (24), coach en consultant; Chenling Zhang, communicatiestrateeg; Fatima Llouh (33), etnomarketeer; Hind Eljadid (27), woordkunstenaar; Roxette Chikua (29), kunstenaar en ondernemer; Sana Chantor (28), project & business consultant; Soehaila Lakhbyaz (26), medewerker Centrum algemeen welzijnswerk Samik en Usman Abdul (35), art director.

https://youtu.be/Vp43aSj7Pnw

https://youtu.be/fUS9NVRe0ng

https://youtu.be/IgRy2wfwJyw

https://youtu.be/3_dlA7mwdik

https://youtu.be/lM1R2ftGyW4

Credits

Brand: Canvas

Client: Olivier Goris, Bette Van den Briel & Lisa Boons for VRT

Creative Director: Odin Saillé

Creative: Pieter Claeys

Creative: Roxane Schneider

Client Director: Emilie Kino

Client Manager: Loes Daemen

Production company: Mutant

Director: Rachida El Garani

D.O.P.: Edouard Valette

Editor: Dimitri Sterkens

Sound:Studio Henri & Klankwerk 

Photography: Usman Abdul

Producer: Emilie Kino

Producer assistent: Loes Daemen