Zijn de Vlaamse media vandaag inclusief? Komen mensen van kleur voldoende aan bod, en op de juiste manier? De vraag stellen is ze beantwoorden. En wie de wereld wil veranderen, begint bij zichzelf. Daarom bedacht en produceerde Mutant Door de ogen van voor Canvas.
Door de ogen van is een reeks korte video’s waarin Vlamingen van kleur met een kritische blik naar Canvas-programma’s kijken. Ze beoordelen de manier waarop mensen met een migratieachtergrond erin geportretteerd en getypeerd worden. De reeks wil ons bewustmaken van onze eigen vooroordelen en onbedoelde ongevoeligheden. Want om racisme beter te begrijpen, moeten we het durven zien door de ogen van wie ermee te maken krijgt. De video’s zijn te bekijken via VRT NU en de sociale media (Facebook, Instagram en YouTube).
Door de ogen van…
Het panel van Door de ogen vanbestaat uit acht jongeren met een uitgesproken mening. Ze geven aan waar het al goed zit, maar zijn hard voor passages waar het volgens hen nog serieus misloopt. Zo staat Bassim ervan te kijken hoe mensen met een migratieachtergrond soms anders worden behandeld in actuaprogramma’s. Chenling kaart de stereotiepe portrettering van Aziatische vrouwen in fictie aan. En Hind hekelt het gebrek aan soldaten van kleur in oorlogsdocumentaires, terwijl die wel talrijk hebben meegevochten in beide Wereldoorlogen.
In eigen boezem kijken
“Ik ben blij met het resultaat. ‘Door de ogen van’ zal ons helpen om bewuster om te gaan met racisme en er een grotere gevoeligheid voor te creëren.” Olivier Goris,netmanager Canvas. Bij Canvas staat de strijd tegen racisme en discriminatie hoog op de agenda. De VRT is de omroep van en voor iedereen in Vlaanderen. Alle mensen moeten zich kunnen herkennen in wat we maken en aanbieden. We leven in een heel diverse maatschappij. Die diversiteit wil de VRT uitstralen. En je kan alleen iets uitstralen als het ook in je zit. Olivier Goris: “De wil om het beter te doen is er absoluut en er wordt al hard aan gewerkt. Maar om de representatie op het scherm echt op punt te krijgen, moet er ook achter de schermen iets mee bewegen. We zijn van plan om op regelmatige basis een gelijkaardig panel los te laten op onze programma’s. Redacties, productieploegen en digitale teams moeten zich meer bewust worden van de problematiek. En ze moeten ook meer kleur krijgen. We weten dat die instroom niet altijd even vlot loopt als we zouden willen, maar daar is onze HR-afdeling volop mee bezig.”
Het panel van Door de ogen van: Bassim Quaich (24), coach en consultant; Chenling Zhang, communicatiestrateeg; Fatima Llouh (33), etnomarketeer; Hind Eljadid (27), woordkunstenaar; Roxette Chikua (29), kunstenaar en ondernemer; Sana Chantor (28), project & business consultant; Soehaila Lakhbyaz (26), medewerker Centrum algemeen welzijnswerk Samik en Usman Abdul (35), art director.
Credits
Brand: Canvas
Client: Olivier Goris, Bette Van den Briel & Lisa Boons for VRT
Creative Director: Odin Saillé
Creative: Pieter Claeys
Creative: Roxane Schneider
Client Director: Emilie Kino
Client Manager: Loes Daemen
Production company: Mutant
Director: Rachida El Garani
D.O.P.: Edouard Valette
Editor: Dimitri Sterkens
Sound:Studio Henri & Klankwerk
Photography: Usman Abdul
Producer: Emilie Kino
Producer assistent: Loes Daemen
DIENSTHOOFD ART DIRECTOR bij Stad Genk
Jobomschrijving Als Art Director heb je oog voor detail en zie je ook […]
EXPERT COMMUNICATIEADVISEUR bij Stad Genk
Jobomschrijving Als Expert Communicatieadviseur ben je het eerste aanspreekpunt voor alle marketing- en […]
ART DIRECTOR bij Choco
Als Art Director sta je voor sterke creatieve concepten en prachtige designs, online […]
Project Manager - Digital Producer bij Happiness
At Happiness Anywhere / BLISS, we are looking for new talent to strengthen […]