De wereld kan niet zonder energie en het ziet ernaar uit dat onze energiehonger de komende decennia alleen maar zal toenemen. De vraag is niet of we zonder kunnen, maar waar we al die energie vandaan halen zonder onze planeet om zeep te helpen. Voorlopig gebruiken we nog veel te weinig hernieuwbare energie en veel te veel ‘grijze energie’. Om daar de aandacht op te vestigen lanceerde Canvas gisteren met de hulp van mortierbrigade het begrip ‘Grey Day’: de dag in het jaar waarop onze groene energie op is en we overschakelen op grijze energie. Joost Berends, creatief directeur van mortierbrigade: “Als reclamemaker krijg je maar weinig de kans om een campagne te bedenken die impact kan hebben op de komende generaties. Met Grey Day hebben we deze kans ten volle genomen. Grey Day moet de start betekenen voor een collectieve bewustwording rond het klimaat. We moeten met zijn allen beseffen dat de tijd tikt en als vader van 4 kinderen is het klimaat uiteraard iets dat mij zeer na aan het hart ligt.”
Grey Day in enkele cijfers: niet meer dan 8,7 procent van alle energie die we momenteel in België verbruiken, is onze eigen groene energie, die vooral met biomassa, zon, wind en is opgewekt. Al de rest, 91,3 procent dus, is grijze energie. Die komt uit uranium in kernreactoren of uit fossiele brandstoffen zoals olie, gas. Als we 8,7 procent in tijd uitdrukken, komt dat neer op 32 dagen op een jaar. Onze groene energie voor dit jaar was dus op 1 februari al opgesoupeerd. 2 februari was de Grey Day van 2018. Vanaf die dag tot het einde van het jaar gebruiken we alleen nog grijze energie. De campagne wordt gelanceerd met een filmpje waarin een aantal bekende politici zoals Jan Peumans, Bart Tommelein en Wouter Van Besien reageren op het nieuwe begrip ‘Grey Day’. Ook bekende vrt-gezichten zoals Frank Deboosere, Lieven Van Gils en Phara de Aguirre doen een gokje wanneer Grey Day valt. Bijna iedereen zit er een flink stuk naast en verbazen zich over de reële datum van Grey Day. Het is meteen een duidelijk teken dat het hoog tijd is om mensen bewust te maken over onze energieproblematiek.
https://www.youtube.com/watch?v=AzxskQCJFAI
Met Grey Day wil Canvas mensen bewust maken van de hoeveelheid vervuilende energie die we verbruiken en van het nog altijd erg kleine aandeel van groene/hernieuwbare energie in ons energieverbruik. Canvas wil ook bekijken hoever we staan met de energietransitie en nagaan hoe andere landen het aanpakken en of er hoop is om Grey Day in ons land te verschuiven naar een latere dag in 2019. Canvas besteedt daarom de volgende weken nog veel meer aandacht aan de energie- en klimaatproblematiek, onder meer in de nieuwe documentaire reeks Watt. Daarin gaan spoedarts en klimaatactiviste Natalie Eggermont (29) en energie-ingenieur Jonas Verstraeten (24) op zoek naar antwoorden op het energievraagstuk, zowel in Vlaanderen als in de rest van de wereld.
https://www.youtube.com/watch?v=yzol5DebJOo
Credits
Client: Canvas
Client contacts: Marjolijn Van Boxel, Bette Van den Briel, Michèle Valkenborghs
Agency: mortierbrigade
Creative Directors: Jens Mortier, Joost Berends, Philippe De Ceuster
Creatives: Danny Vissers, Yana Gestels, Girbe Bobaerts, Jutta Callebaut
Strategy: Dorien Mathijssen, Vincent d'Halluin
Producer: Anneleen Vande Voorde
PR Manager: Anne-Cécile Collignon
Studio/design : Jelle Solomé
Production company: Bagaar Studio
Director: Bastien Genbrugge
Producer: Thomas Baert
DOP: Bastien Genbrugge
Post-production: Zoë Van kuyk
Editor: Zoë Van kuyk
Music: Pinkzebra - Let’s Go Have Fun
Soundstudio: Bagaar Studio
Animation: Bagaar Studio