#CareForHumanTouch: Nivea lanceert wereldwijde brand purpose

Crea / News

Wereldwijd onderzoek van Nivea toont aan dat menselijke aanraking gezien wordt als de sleutel tot geluk en gezondheid. Toch zijn de bewezen gezondheidsvoordelen van fysieke contacten grotendeels onbekend. Tegen 2025 wil Nivea de individuele gezondheid en het welzijn van meer dan 150.000 mensen bevorderen door middel van huidcontact-projecten, ondersteund door een financieel engagement van 20 miljoen euro, als uiting van de brand purpose "Care for human touch to inspire togetherness". Nivea verbindt zich ertoe de bewezen gezondheidsvoordelen van fysieke aanrakingen in de verf te zetten en huidcontact te bevorderen, zodra de omstandigheden dit toelaten. "Met onze bijdrage willen we het verschil maken. Er bestaan nu al verschillende manieren om de samenhorigheid te versterken. We willen mensen eraan herinneren om ook in deze moei-lijke tijden hun relaties te koesteren, door bijvoorbeeld virtueel contact te houden. En we wil-len de invloed van Nivea gebruiken om mensen bewust te maken van de positieve gezond-heidseffecten van menselijke aanrakingen," zegt de Belgische CEO  van Beiersdorf, Stefan De Loecker.

In het uitgebreide onderzoek verklaren negen van de tien respondenten voor en tijdens de Covid-19-crisis dat menselijke aanraking de sleutel is tot een gelukkig en volwaardig leven. Toch blijft dit universele verlangen onbevredigd. Vier van de vijf mensen die alleen wonen, melden dat ze niet dagelijks fysiek contact ervaren. Bijna twee van de drie respondenten willen meer knuffels. Alleenstaanden en alleenstaande ouders, maar ook tieners en millennials worden het meest getroffen door eenzaamheid. Niet minder dan 23% van de alleenstaande ouders en 24% van de tieners zegt zich alleen te voelen - tegenover een wereldwijd gemiddelde van 16%. Voor zeven van de tien ondervraagde mensen is menselijke aanraking niet top of mind. Een drukke levensstijl, de opkomst van nieuwe technologieën en de verwarring over de do's-and-don'ts op het vlak van aanraking staan het vervullen van de menselijke behoefte aan huidcontact in de weg. Een betere kennis van de voordelen van aanraking zou 86% van de respondenten inspireren om meer menselijke aanrakingen in hun dagelijkse leven toe te laten. Covid-19 heeft het belang van menselijke aanrakingen onderstreept, maar heeft het evenens moeilijker gemaakt om deze noodzakelijke aanrakingen daadwerkelijk te krijgen.

Met het nieuwe initiatief #CareForHumanTouch ondersteunt NIVEA huidcontact-projecten om de levenskwaliteit te bevorderen van mensen die het risico lopen om eenzaam te worden, zoals premature baby's, slechtzienden en dementerende ouderen. Het merk wil 100 miljoen mensen tegen 2025 bewust maken van de bewezen gezondheidsvoordelen van huid-op-huid-contact. Nivea lanceert zijn brand purpose met een documentaire over het waargebeurde verhaal van een te vroeg geboren tweeling uit Hamburg, waarin getoond wordt hoe het leven van de tweeling in de couveuse gered wordt door huid-op-huid-contact met haar tweelingzus.