{Casemovie van de Week} Leffe en de zomer van 2019

Crea / Marketing / News

Afgelopen zomer wilden Leffe en BBDO het debat stimuleren. En dat is hen gelukt: de campagne 'Nationaal Debat National' schopte het zelfs tot de covers van Wall Street Journal, Euronews en ZDF. Het startpunt: de complexe politieke situatie in België. Nooit was ons land zo verscheurd als na de verkiezingen van 26 mei. Zelfs niet in 2011, toen we al het trieste wereldrecord van 541 dagen zonder regering neerzetten. Tijd voor een goed gesprek, dus. En er is geen betere manier om diepgaand te discussiëren dan met een lekkere Leffe op een terras.

Daarom besloot Leffe om het nationale debat in eigen handen te nemen. Eerst met een Facebook-pagina die dienstdeed als petitie. Iedereen die graag snel een nieuwe regering wilde, vond de pagina leuk. Stunts zorgden voor leuke content en meer zichtbaarheid voor de pagina. Zo kreeg het hoofdkwartier van N-VA een levering rode Leffe Ruby: ‘Bart, een beetje rood à ta table ?’ Bij PS kwam een palet gele Leffe Zomer aan: ’Elio, un peu de jaune aan je tafel?’. En zelfs de koning moest eraan geloven: vlak voor de nationale feestdag kreeg hij een levering Leffe Royale. Als motivatie om snel een formateur aan te stellen.

De apotheose kwam er na 100 dagen zonder regering: het grootste terras ooit. 1000 tafels op de taalgrens. 1000 walen en 1000 vlamingen werden via Facebook uitgenodigd om 10 compromissen te sluiten. Dit als voorbeeld voor de politici. Het resultaat ziet u in onderstaande casemovie.

Credits:

Client: Leffe, AB Inbev

Client contacts: Arnaud Hanset, Mauranne Temot, Alexis Meeus, Olivier De Pooter, Laure Stuyck

Agency: BBDO

Creative Director: Jan Dejonghe

Creatives: Ariane Floderer, Gilles André

Account team: Antoine Bouvy, Ward Braeckevelt

Chief Commercial Officer: Daniel Schots

Strategy: Jan Van Brakel

Graphic Designer: Jorrit Michiels

Final Art: David Vanderbist

Head of RTV: Patricia Van De Kerckhove

TV producers: Silke Ricour, Renée Vermeire, Eva Segers

Videographers: Jasper Vanhauwaert, Jonas Van Gestel

Editors: Dejvi Vandeveire, Jonas Van Gestel

Motion Designer: Valentin Taminiau

Sound production company: BBDO Productions

Sound producer: Nicolas Van Poeck

Sound engineer: Mathieu Schots

Long Copy: Andy Vandeborne, Siglinda Paquay

Digital strategy: Kim Leunen

Digital Campaign Executive: Michiel Dirickx

Digital Project Manager: Karlien Fabré

Digital Development Director: Jonathan Pardon

Director of Data: Glenn Rongé

Content Manager: Orry Van Den Abbeele

Front-end developer: Jérôme De Boysère

Traffic planners: Karine Uytterhoeven, Monique Van Moer

Brand activation company: Demonstr8

PR agency: Oona, Ketchum

Media agency: Vizeum