Afgelopen zomer wilden Leffe en BBDO het debat stimuleren. En dat is hen gelukt: de campagne 'Nationaal Debat National' schopte het zelfs tot de covers van Wall Street Journal, Euronews en ZDF. Het startpunt: de complexe politieke situatie in België. Nooit was ons land zo verscheurd als na de verkiezingen van 26 mei. Zelfs niet in 2011, toen we al het trieste wereldrecord van 541 dagen zonder regering neerzetten. Tijd voor een goed gesprek, dus. En er is geen betere manier om diepgaand te discussiëren dan met een lekkere Leffe op een terras.
Daarom besloot Leffe om het nationale debat in eigen handen te nemen. Eerst met een Facebook-pagina die dienstdeed als petitie. Iedereen die graag snel een nieuwe regering wilde, vond de pagina leuk. Stunts zorgden voor leuke content en meer zichtbaarheid voor de pagina. Zo kreeg het hoofdkwartier van N-VA een levering rode Leffe Ruby: ‘Bart, een beetje rood à ta table ?’ Bij PS kwam een palet gele Leffe Zomer aan: ’Elio, un peu de jaune aan je tafel?’. En zelfs de koning moest eraan geloven: vlak voor de nationale feestdag kreeg hij een levering Leffe Royale. Als motivatie om snel een formateur aan te stellen.
De apotheose kwam er na 100 dagen zonder regering: het grootste terras ooit. 1000 tafels op de taalgrens. 1000 walen en 1000 vlamingen werden via Facebook uitgenodigd om 10 compromissen te sluiten. Dit als voorbeeld voor de politici. Het resultaat ziet u in onderstaande casemovie.
Credits:
Client: Leffe, AB Inbev
Client contacts: Arnaud Hanset, Mauranne Temot, Alexis Meeus, Olivier De Pooter, Laure Stuyck
Agency: BBDO
Creative Director: Jan Dejonghe
Creatives: Ariane Floderer, Gilles André
Account team: Antoine Bouvy, Ward Braeckevelt
Chief Commercial Officer: Daniel Schots
Strategy: Jan Van Brakel
Graphic Designer: Jorrit Michiels
Final Art: David Vanderbist
Head of RTV: Patricia Van De Kerckhove
TV producers: Silke Ricour, Renée Vermeire, Eva Segers
Videographers: Jasper Vanhauwaert, Jonas Van Gestel
Editors: Dejvi Vandeveire, Jonas Van Gestel
Motion Designer: Valentin Taminiau
Sound production company: BBDO Productions
Sound producer: Nicolas Van Poeck
Sound engineer: Mathieu Schots
Long Copy: Andy Vandeborne, Siglinda Paquay
Digital strategy: Kim Leunen
Digital Campaign Executive: Michiel Dirickx
Digital Project Manager: Karlien Fabré
Digital Development Director: Jonathan Pardon
Director of Data: Glenn Rongé
Content Manager: Orry Van Den Abbeele
Front-end developer: Jérôme De Boysère
Traffic planners: Karine Uytterhoeven, Monique Van Moer
Brand activation company: Demonstr8
PR agency: Oona, Ketchum
Media agency: Vizeum
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]