Catherine Sackville-Scott over de rol van gaming in creatieve campagnes

Media / News

Welke rol speelt gaming in 2022 in creatieve campagnes? 

“In 2022 zal gaming veel prominenter aanwezig zijn in de digitale marketingmix. Merken kunnen het sterke potentieel van het kanaal immers niet langer negeren. Hieronder een aantal aspecten die aantonen dat gaming de komende jaren voor marketeers een krachtig instrument is!

Een indrukwekkend publieksbereik: er zijn wereldwijd meer dan 3 miljard gamers. Een groot aantal daarvan behoort tot Gen Z, de moeilijk te bereiken vandaag jeugdige demografische groep die reclame blokkeert en die veel merken graag tot hun klanten zouden rekenen. Volgens de Global Web Index heeft gaming voor Gen Z in 2021 televisie ingehaald (en haalt het ook film en muziek snel in ) als favoriete vorm van entertainment. Daarnaast zijn er andere generaties sterk aanwezig. Het snelst groeiend zijn de oudere bevolkingsgroepen. Zij ontdekken gaming via hun kinderen en omarmen het als een nieuwe vorm van gezinsactiviteit.

Gerichte aandacht, meer betrokkenheid: in tegenstelling tot andere media, waar het publiek tijdens reclameblokken snel wordt afgeleid, is het gamepubliek heel aandachtig en betrokken bij het spel. Het sociale, competitieve en interactieve aspect van gaming zorgt ervoor dat merken rijke ervaringen kunnen creëren. Ervaringen die veel beter onthouden worden dan andere vormen van communicatie. Kijk bijvoorbeeld naar hoe Hellmann's via Nintendo's Animal Crossing zijn boodschap over voedselverspilling overbracht.

Opvallend creatief succes: moedige, pientere marketeers hebben grote successen geboekt in gaming. Het laat de waaier aan mogelijkheden voor slimme merken alvast zien. Wendy's 'Keep Fortnite Fresh'-campagne, Burger King's sponsoring van de Stevenage Football Club en Gucci's Gucci Garden-ervaring op Roblox zijn allemaal heel verschillende, maar even inspirerende voorbeelden.

Hoewel de mogelijkheden enorm zijn, is het soms moeilijk om je weg te vinden in de gamewereld. Willen merken succesvol zijn, dan is het dus cruciaal dat ze hun aantrekkelijke creatieve ideeën koppelen aan strategisch inzicht.”

– Catherine Sackville-Scott, senior strategic planner @ Ogilvy Social.Lab Belgium