Cayman geeft Bruynooghe nieuwe strepen
Het koffiemerk Bruynooghe bestaat al sinds 1935 en heeft een trouwe fanbasis. De voorbije jaren stonden de marketinginvesteringen voor Bruynooghe op een laag pitje, maar daar komt dit jaar verandering in. Miko Coffee, de eigenaar van het merk, bereidde een stevige relaunch voor... in april. Door de coronaperikelen werd die relaunch uitgesteld, maar nu is het zover. Het Brugse bureau Cayman begeleidde Bruynooghe bij die relaunch. "De eerste stap in onze aanpak voor Bruynooghe was een testpubliek (tussen 28 en 94 jaar) samenstellen die we vragen voorgelegd hebben over het merk Bruynooghe en koffie in het algemeen. Mensen uit dit testpubliek hebben ook meegewerkt aan de prototyping," zegt Ann Maelfeyt, art director bij Cayman. "De rebranding van de verpakking was nogal gewaagd, de testing van de prototypes bij de oude en nieuwe doelgroep bood ons ondersteuning om de klant helemaal te gerust te stellen van de nieuwe verpakkingsidentiteit. De kleurcodes van de bestaande verpakkingen werden behouden, maar we voegden er de strepen en de ‘ß’ als grafisch verbindend element aan toe." "We behielden het originele lettertype als herkenbaar element. We verwerkten de boontjes uit het oude complexe logo is een nieuw label (the perfect blend). We voegden daar de termen 'innovation' en 'tradition' aan toe. De gedeponeerde slogan breiden we uit en we voegden er het woord 'ambachtelijk' aan toe ("We hebben een ambachtelijk boontje voor u"), dat werd doorgetrokken naar dingen als de verpakking van de koekjes: ‘We hebben een lekker koekje voor u."De 'nieuwe' Bruynooghe (dat de aloude kwaliteitssamenstelling behield) staat voor "Van slow brew tot espresso, als barista of oma... Bruynooghe koffie is even veelzijdig en eigenwijs als jij. We verbinden generaties en mengen onze straffe geschiedenis met een innovatief smaakproces." Dit werd verwerkt in het campagnebeeld (Foto: Jeroen Willems). Twee thuisbarista's, eentje sinds 1968 en eentje sinds 2014 die hun kennis delen. Om de nieuwe identiteit compleet te maken, werden deze barista’s beiden in streepjes truien gestopt. En o ja: Bruynooghe vond het belangrijk om in zee te gaan met een West-Vlaams bureau om de nieuwe richting te bedenken, aangezien Kortrijk de oorsprong is van Bruynooghe Koffie.
Ondertussen loopt er een printcampagne en met de hulp van Lijncom en de kusttram zullen ook de kusttoeristen niet naast de Bruynooghe-streepjes (foto: eveneens Jeroen Willems) kunnen kijken...
Credits
Concept & art direction: Lien De Ruyck (creatieve strateeg) & Ann Maelfeyt (art direction, vormgeving) (Cayman)
Account manager Katrien Vanhuele (Cayman)
Fotografie: Alexander Popelier (Avangand)
Producer/styling & set: Claudine de Pauw
Make-up: An Graré (MUA)
Modellen: Morris en Anny via The Profiles
Locatie: Studio Scott