Itzu heeft een duidelijke corporate purpose: it’s you we care about. Maar daarnaast heeft het ook verschillende divisies, met elk hun eigen specialisatie, marktsegment, doelgroep en dus elk hun eigen positionering. De nieuwe branding van de hand van Cayman houdt alles coherent en laat de aparte merken op hun manier schijnen.
Cayman gaf het Itzu corporate logo eerst een subtiele opfrissing. Het bureau behield de herkenbare oranje vlinder, maar legde de focus meer op de naam voor een sterk woordmerk. De typografie werd wat speelser, het zwart werd vervangen door donkerblauw voor een toegankelijke en vriendelijke look. Door naast de vlinder nog extra grafische componenten toe te voegen en het kleurenpalet uit te breiden, creëerde Cayman meer elementen om creatief mee te kunnen spelen. De baseline werd losgetrokken van het logo, zodat het apart gebruikt kan worden als tagline. Daardoor was er ook meer ruimte om de namen van de submerken vol tot hun recht te laten komen binnen het logo.
Om goed te begrijpen waarin de twee merken zich van elkaar onderscheiden, ging Cayman aan de slag met brand archetypes. Dat is een handige tool met verschillende persoonlijkheidstypes die toelaat de positionering van je merk preciezer te definiëren. Op die manier kon het bureau voor zowel Itzu Jobs als Itzu Select waarden, betekenissen en karaktereigenschappen onderscheiden en naar voor zetten, zowel in beeld- als in geschreven taal.
De twee merken gedragen zich anders en praten dus ook anders – dat zie je bijvoorbeeld in de teksten van de twee automations flows die uitgewerkt werden. Het bureau vertaalde dat ook visueel. Itzu Jobs kreeg vrolijke, uitnodigende kleuren, met een meer opvallend contrast. De krul wordt speels ingezet. De visuele stijl van Itzu Select gebruikt dezelfde visuele elementen, maar houdt het in de kleuren veel subtieler: rustige kleuren, minder contrast en een kleinere vlinder.
Het resultaat? Een sterk overkoepelend merk, straffe submerken met karakte, en een herkenbare visuele stijl die zich laat aanpassen per submerk, om zo perfect aan te sluiten bij de doelgroep.
Credits
Client: ITZU
Client contacts: Kristien Moelans, Winde Engels, Michiel Reynders
Agency: Cayman Creative Thinkers
Branding Strategy, Concept & Art Direction: Karen Lemaire, Hendrik Holderick, Chloé Coppieters
Project Management: Mauri Van Coillie, Marinka Van de Walle
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]