De enige kleur die er in het voetbal toe doet, is die van de ploeg waarvoor je supportert. Met dit krachtig statement kondigt Cercle Brugge, samen met sportmerk Kappa, haar kleuren én shirts aan voor het nieuwe seizoen 20/21. In een online video van 60” gebruiken ze de jaarlijks wederkerende buzz rond de look, feel en kleuren van de nieuwe Home, Away en Thirds Kits om ook een krachtig signaal tegen racisme in het voetbal de wereld in te sturen. De video werd volledig gemaakt én uitgedragen met de steun van Kappa internationaal.
Nog te vaak worden voetballers afgerekend op hun huidskleur. Dit gebeurt zowel bewust als onbewust, door zowel voetbalcommentatoren als spelers en supporters. Zelfs bij amateurvoetbal en jeugdvoetbal worden de spelers niet gespaard. Met een nieuw seizoen in het vooruitzicht pakt eersteklasser Cercle Brugge daarom uit met een beklemmende onlinevideo. Gelijktijdig met de reveal van de nieuwe ‘Kits’ waarin de spelers het komende seizoen hun club zullen verdedigen lanceren Cercle en Kappa een manifest. Zo vallen de nieuwe kleuren van de kits valt samen met een kleurenstatement. De enige kleur die er voor de club toe doet, is die van de ploeg. Hiermee zet Cercle Brugge het bekritiseren van huidskleur buitenspel en willen ze het hebben over waar voetbal echt om draait: talent onder spelers, zenuwslopende wedstrijden en kameraadschap onder supporters. Bij Cercle Brugge luidt dan ook de boodschap: “Wil je het dan toch hebben over kleur? Laat het dan gaan over de kleur die we wekelijks samen verdedigen.”
De video werd gelanceerd in samenwerking met voetbalminnend fotograaf Jef Boes. Die nam de regie en z’n camera in handen om een visuele vertaalslag van het manifest te realiseren. In een flitsende montage wordt de enige kleur die er echt toe doet extra benadrukt: het herkenbaar groen van Cercle Brugge. In de video onderstrepen een mix aan supporters en spelers Kylian Hazard, Thibo Somers, Alimamy Gory, Dino Hotic en Guy Mbenza het credo van de club “we beat as one”, terwijl ze kleur geven aan de nieuwe: Home Kit, Away Kit.Op 31 juli treedt Cercle Brugge voor het eerst aan in haar kleuren voor het seizoen 20/21 in een galawedstrijd tegen Franse topclub AS Monaco, thuis in het Jan Breydelstadion. Bij Cercle Brugge hoopt men dat hun statement een keerpunt kan zijn voor racisme en discriminatie op en rond het veld, en dit aan de vooravond van een nieuw seizoen. Met overtuiging zullen ze dit onweerlegbaar signaal blijven uitdragen onder spelers en supporters. Want vandaag klinkt hun slogan “we beat as one” relevanter dan ooit.
Credits
Agency: Branded by Geronimo & Jef Boes
Campaign title: “We beat as one”
Client: Cercle Brugge
Contact: Louis-Philippe Depondt
Creative Directors: Gertjan De Smet en Jef Boes
Network Manager: Emanuel Vanderjeugd
Creative: Sara West
Creative: Silke Beurms
Copywriter: Silke Beurms
Photography: Jef Boes @Initials La
Design: Gertjan De Smet
Agency producer: Maud Dedecker
Director: Jef Boes
DOP: Tiele Mulier
Drone pilot: Douwe Bourma
Editor: Lotte De Troyer
Sound design: Eli Sundermann, Mathieu Savenay
Camera Company: The Movie Lot
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]