Cercle vecht met Kappa-shirts tegen racisme

Crea / News

De enige kleur die er in het voetbal toe doet, is die van de ploeg waarvoor je supportert. Met dit krachtig statement kondigt Cercle Brugge, samen met sportmerk Kappa, haar kleuren én shirts aan voor het nieuwe seizoen 20/21. In een online video van 60” gebruiken ze de jaarlijks wederkerende buzz rond de look, feel en kleuren van de nieuwe Home, Away en Thirds Kits om ook een krachtig signaal tegen racisme in het voetbal de wereld in te sturen. De video werd volledig gemaakt én uitgedragen met de steun van Kappa internationaal.

Nog te vaak worden voetballers afgerekend op hun huidskleur. Dit gebeurt zowel bewust als onbewust, door zowel voetbalcommentatoren als spelers en supporters. Zelfs bij amateurvoetbal en jeugdvoetbal worden de spelers niet gespaard. Met een nieuw seizoen in het vooruitzicht pakt eersteklasser Cercle Brugge daarom uit met een beklemmende onlinevideo. Gelijktijdig met de reveal van de nieuwe ‘Kits’ waarin de spelers het komende seizoen hun club zullen verdedigen lanceren Cercle en Kappa een manifest. Zo vallen de nieuwe kleuren van de kits valt samen met een kleurenstatement. De enige kleur die er voor de club toe doet, is die van de ploeg. Hiermee zet Cercle Brugge het bekritiseren van huidskleur buitenspel en willen ze het hebben over waar voetbal echt om draait: talent onder spelers, zenuwslopende wedstrijden en kameraadschap onder supporters. Bij Cercle Brugge luidt dan ook de boodschap: “Wil je het dan toch hebben over kleur? Laat het dan gaan over de kleur die we wekelijks samen verdedigen.”

De video werd gelanceerd in samenwerking met voetbalminnend fotograaf Jef Boes. Die nam de regie en z’n camera in handen om een visuele vertaalslag van het manifest te realiseren. In een flitsende montage wordt de enige kleur die er echt toe doet extra benadrukt: het herkenbaar groen van Cercle Brugge. In de video onderstrepen een mix aan supporters en spelers Kylian Hazard, Thibo Somers, Alimamy Gory, Dino Hotic en Guy Mbenza het credo van de club “we beat as one”, terwijl ze kleur geven aan de nieuwe: Home Kit, Away Kit.Op 31 juli treedt Cercle Brugge voor het eerst aan in haar kleuren voor het seizoen 20/21 in een galawedstrijd tegen Franse topclub AS Monaco, thuis in het Jan Breydelstadion. Bij Cercle Brugge hoopt men dat hun statement een keerpunt kan zijn voor racisme en discriminatie op en rond het veld, en dit aan de vooravond van een nieuw seizoen. Met overtuiging zullen ze dit onweerlegbaar signaal blijven uitdragen onder spelers en supporters. Want vandaag klinkt hun slogan “we beat as one” relevanter dan ooit.

Credits

Agency: Branded by Geronimo & Jef Boes

Campaign title: “We beat as one”

Client: Cercle Brugge

Contact: Louis-Philippe Depondt

Creative Directors: Gertjan De Smet en Jef Boes

Network Manager: Emanuel Vanderjeugd

Creative: Sara West

Creative: Silke Beurms

Copywriter: Silke Beurms

Photography: Jef Boes @Initials La

Design: Gertjan De Smet

Agency producer: Maud Dedecker

Director: Jef Boes

DOP: Tiele Mulier

Drone pilot: Douwe Bourma

Editor: Lotte De Troyer

Sound design: Eli Sundermann, Mathieu Savenay

Camera Company: The Movie Lot