Chantal Janssens vertrekt bij Humo

Humo-vierkant

News

Humo
Chantal Janssens stopt eind december als uitgever van HUMO, het blad waar ze sinds 2006 aan de slag was. "Ik vertrek met een gerust gemoed," zegt ze daarover. "De overgang van Humo naar De Persgroep is tot hiertoe heel goed verlopen. Met Jörgen Oosterwaal heeft Humo de hoofdredacteur terug die me in 2006 bij De Morgen weghaalde. Met Jaak Smeets zit er een directeur-uitgever die als Humo-journalist begon en het blad in zijn hart draagt. En De Persgroep in zijn geheel is een dermate georganiseerd bedrijf dat er voor Humo geen aparte aansturing meer nodig is. De cirkel is daarmee voor mij rond. Hoog tijd dus voor nieuwe projecten die altijd dichter bij het woord dan bij Excel zullen staan, of vooral: dichter bij journalistieke editing dan bij marketing."
Chantal Janssens was tot 2006 commercieel directeur van De Morgen. Daarna werkte ze als business manager voor Humo in het team van Sandra De Preter bij Sanoma. Later kreeg ze ook Moustique, Story en de televisiebladen in haar portefeuille. Over het bochtige parcours dat haar blad de voorbije jaren doormaakte, zegt ze: "Humo is en blijft een iconisch blad. Ik had het voorrecht om een eind weegs te gaan met vijf opeenvolgende hoofdredacteuren, en met de uiteenlopende guiding en inzichten van minstens vier eigenaars of mede-eigenaars: Sanoma, De Vijver Media, Corelio, De Persgroep. Ik kan je garanderen: het Vlaamse medialandschap zit vol inspirerende mensen en verrassende plotwendingen die me niet bepaald verveeld hebben. Mijn dank daarvoor is groot. Maar mijn goesting in nieuwe journalistieke projecten is nog groter.”