CheapTickets verbetert mobiele ervaring

Innovation / Marketing / News

cheaptickets.nlMet de livegang van AMP op www.cheaptickets.nl laat Travix zien dat ze opereert in de frontlinie van digitale ontwikkelingen. Zo is haar merk CheapTickets.nl de eerste online travel agent die AMP (Accelerated Mobile Pages, ofwel: snelle mobiele pagina’s) toepast. Met als resultaat een snellere laadtijd en een sterk verbeterde click through rate (CTR). Deze zogenaamde ‘doorklikfrequentie’ naar de pagina stijgt gemiddeld met zo’n 27%.
AMP is oorspronkelijk een Google-project, waarbij webpagina’s een snellere mobiele variant krijgen. Deze mobiele webpagina’s kunnen via een smartphone of tablet sneller geladen worden dankzij de afwezigheid van scripts en codes. Mensen kunnen dus makkelijker via hun mobiele telefoon een webpagina openen en zullen hierdoor minder snel wegklikken. CheapTickets.nl-klanten kunnen zodoende via hun mobiele apparaten tot wel vier keer sneller webpagina’s laden om hun gewenste reisbestemming te zoeken en te boeken. Wie www.cheaptickets.nl mobiel bezoekt ziet in de Google zoekresultaten voortaan ook bij alle reisbestemmingspagina’s het AMP-logo staan.
cheaptickets.nlWouter Kiel, global seo manager van Travix, ziet AMP als een logische volgende stap voor het bedrijf. « Het is een supersnel dataplatform dat zich voortdurend doorontwikkelt. Daar plukken we zelf de vruchten van, maar uiteraard ook de reizigers die zonder al te veel gedoe mobiel een vakantie willen zoeken en boeken. » Travix is met AMP niet over één nacht ijs gegaan en heeft eerst goed onderzocht hoe AMP het beste kan worden ingezet voor de reisbestemmingspagina’s. « Aan de hand van brainstorms en de samenstelling van een toegewijd team van front end developers zijn we gekomen tot een proof of concept, » aldus Kiel. « In deze testfase hebben we vijf populaire reisbestemmingen ingezet. Hiermee konden we gedurende een paar weken data verzamelen over het zoekgedrag van gebruikers en de prestaties van de nieuwe AMP-pagina’s. Deze data hebben we getoetst aan ‘gewone’ landingspagina’s. Het zogenaamde click through rate (CTR) vertoonde een spectaculaire stijging. Enkele dagen nadat de AMP-pagina’s in Google verschenen, registreerden we zelfs een verdubbeling van het doorklikpercentage. Voor de honderd bestemmingspagina’s meten we momenteel een gemiddelde CTR-stijging van 27%. We blijven AMP verder ontwikkelen om uiteindelijk de reizigers een nog betere mobiele zoek- en boekervaring te bieden. »