Child Focus wil kindveilig internet

Child-focus-clicksafe

Agenda / Communication / News

Child-focus-clicksafe

Belgische jongeren zijn net als hun Europese leeftijdsgenoten verzot op internet, maar springen er niet altijd voorzichtig mee om. De Europese Commissie wijst erop dat één internetgebruiker op de drie een kind is en dat kinderen steeds meer tijd doorbrengen met sociale media, onlinegames en mobiele applicaties: « surfen op internet biedt duizenden interessante mogelijkheden, maar stelt jongeren ook bloot aan bedreigingen zoals cyberintimidatie, haatpropaganda en misleidende reclame. » Daarom zetten Child Focus, Proximus en Microsoft zich op 7 februari in voor de Safer Internet Day. Het doel van deze dag is kinderen aan te zetten tot een rijk en creatief, maar veilig gebruik van digitale middelen.

Op 7 februari zullen ongeveer 160 medewerkers van Proximus en Microsoft, die een opleiding van Child Focus hebben gekregen, vrijwillig naar meer dan 340 klassen uit het lager onderwijs in België trekken. Daar zullen ze de leerlingen wijzen op de troeven van internet, maar ook op de risico's die eraan verbonden zijn. Door de voordelen van een oordeelkundig internetgebruik in de verf te zetten, willen de vrijwilligers de jongeren alerter maken voor valstrikken. « We moeten kinderen de middelen geven en ze aan het denken zetten over de gevolgen van wat ze op internet doen, om ze te leren hun privacy op sociale netwerken af te schermen en zoveel mogelijk uit hun internetervaring te halen, » zegt Heidi De Pauw, ceo van Child Focus. Ook leerkracht zullen die dag aangepast lesmateriaal krijgen zodat ze het zelf met hun leerlingen over veilig internetgebruik kunnen hebben. De vrijwilligers zullen hun uitleg geven over het onderwerp – wachtwoorden, online-identiteit en communicatie, betrouwbare sites en cyberpesten – en zullen hun een brochure overhandigen, uitgegeven door Child Focus, met alle beschikbare tools om op bepaalde aspecten dieper in te gaan.

De Safer Internet Day is met de jaren een mijlpaal geworden op het vlak van digitale geletterdheid en veilig internet. Sinds 2011 trekken ongeveer 250 vrijwillige medewerkers van Microsoft en Proximus, gecoacht door Child Focus, er tweemaal per jaar op uit om in 600 klassen in België duizenden leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar gratis te sensibiliseren.