Christmas Time: Coca-Cola en het Rode Kruis

Crea / News

Afgelopen weekend startte naar goede gewoonte de nationale kersttour van de iconische Coca-Cola kersttruck. Deze kerstperiode staat voor het merk volledig in het teken van inclusie met de campagne: “Wat we delen maakt ons sterker”. De nieuwe kerstcampagne wil verschillen tussen mensen helpen overbruggen door tijdens deze symbolische periode mensen te laten stil staan bij onze gelijkenissen. Coca-Cola kiest er daarom ook voor om in december het Belgische Rode Kruis en hun “Kies Mij”-campagne te ondersteunen.

We hebben tijdens de feestdagen allemaal onze eigen familietradities en gewoontes. Voor 8 op 10 Belgen starten de festiviteiten al op 24 december. 55% van de Belgen die een kerstboom zet verkiest een valse, terwijl amper 19% nog zweert bij een echte kerstboom. De meeste Belgen kopen wel kerstcadeaus, maar voor slechts enkele mensen of voor één persoon door lootjes te trekken. Bijna 1 op 4 koopt voor iedereen in zijn nabije familie een cadeau. Belgen geven graag kerstcadeaus. Meer dan 6 op 10 Belgen spendeert hier meer dan 100 euro aan. 22% geeft tussen de 200 en 400 euro uit en bij 7% ligt dat budget nog hoger. Voor 3 op 4 Belgen is het duidelijk: Kerstmis staat gelijk aan genieten van lekker eten. Wat er dan op tafel komt? Voor 22% van de Belgen is dat gourmet of raclette, andere klassiekers zijn wild (17%) en kalkoen (13%). Uit het onderzoek blijkt vooral dat Kerstmis voor de Belgen gelijkstaat aan een zalig moment van samenzijn met de mensen die ze graag zien.1 En het zijn die overeenkomsten die Coca-Cola wil vieren. “Eén van de doelstellingen van Coca-Cola is dat we mensen willen motiveren om zich te focussen op wat we delen – niet op wat ons verdeelt. Met deze nieuwe “Wat we delen maakt ons sterker” boodschap, die we ook verspreiden met een TV-campagne, willen we dat engagement aantonen tijdens de symbolische kerstperiode,” aldus Anouk Van Hauteghem, marketing director bij Coca-Cola. 

Coca-Cola heeft dus één grote missie deze kerstperiode: mensen dichter bij elkaar brengen. Daarom zijn zij trotse partner van de “Kies mij”-campagne van het Belgische Rode Kruis. “Voor de meeste mensen zijn onze vrijwilligers een vanzelfsprekendheid: ze zijn er altijd. Toch kunnen zij enkel helpen helpen dankzij de steun van de bevolking. Met deze nationale actie maken we helpen heel gemakkelijk, want je kan ons steunen simpelweg door een product van Coca-Cola in je winkelmandje te leggen. Door helpen zo gemakkelijk te maken willen we wat wij noemen ‘the unserved audience’ bereiken, namelijk die mensen waarvoor de drempels te hoog zijn om bijvoorbeeld Warmste Week-acties op te starten of een financiële schenking te doen,” aldus Ine Tassignon van Rode Kruis-Vlaanderen. 

Coca-Cola bundelt de krachten met het Rode Kruis deze kerstperiode en ondersteunt hun project Brugfiguren, dat maatschappelijk kwetsbare leerlingen betere toekomstkansen geeft, met 50.000 euro. Van 15 december tot en met 15 januari steun je met de aankoop van Coca-Cola dus de vrijwilligers van het Rode Kruis die een brug slaan tussen de school en thuis en kwetsbare leerlingen de extra begeleiding geven die ze nodig hebben. Daarnaast kan je aan de Coca-Cola kersttruck ook gepersonaliseerde kersttruien kopen, waarvan de volledige opbrengst bijkomend naar het Rode Kruis zal gaan.