Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) maakte zopas de radiobereikcijfers bekend voor de periode van 1 maart 2021 tot en met 30 juni 2021.
Met een marktaandeel van 29% blijft Radio 2 met voorsprong het grootste radionet. Els Van de Sijpe, manager radio & audio van Radio 2 reageert enthousiast: “Radio bereikt dagelijks 7 op 10 Vlamingen. Radio 2 is met een dagelijks bereik van bijna 1,2 miljoen luisteraars en een marktaandeel van 29% opnieuw afgetekend marktleider, in een radiolandschap dat door de digitalisering alsmaar diverser en meer gefragmenteerd wordt. Met meer digitale zenders die bepaalde deelpublieken bereiken en met grotere internationale platformen.”
De VRT-radionetten blijven sterk in een digitaliserend radio- en audiolandschap met meer aanbod en meer spelers. Daarnaast zit het digitale audiogebruik - zoals het herbeluisteren van fragmenten en podcasts - in de lift.
Qmusic verstevigt haar eerste plaats in de zenderdoelgroep 18-44 met een forse stijging van 22,1% naar 23,8% marktaandeel. Ook bij het brede publiek (12+) groeit Qmusic stevig door van 12% naar 13,7% marktaandeel en blijft daarmee de tweede grootste radiozender in Vlaanderen. Joe bevestigt als derde grootste zender en haalt 9,2% marktaandeel (12+).
“Bij Qmusic hadden we in het voorjaar een duidelijke focus op onze spits-programma’s - Maarten & Dorothee in de ochtend, Vincent Live in vooravond - én op grote acties als de Q-Escape Room, de Q-Sunset Loft en de 1000ste show van ons ochtendduo,” zegt Michael Dujardin, channel manager van Qmusic. “Bij Qmusic hadden we in het voorjaar een duidelijke focus op onze spits-programma’s - Maarten & Dorothee in de ochtend, Vincent Live in vooravond - én op grote acties als de Q-Escape Room, de Q-Sunset Loft en de 1000ste show van ons ochtendduo. Het hele team is dan ook enòrm blij en dankbaar dat Vlaanderen ons zo intens in de armen blijft sluiten. De volgende weken komen grote namen als radio-icoon Tom De Cock, één van Vlaanderens grootste hitmakers Regi Penxten en de Nederlandse top-dj Armin van Buuren Qmusic verder versterken. In combinatie met een aantal grote acties en de 20ste verjaardag van onze radiozender wordt het een najaar om naar uit te kijken.”
Ook Willy stijgt spectaculair bij het brede publiek (12+) en verdubbelt het marktaandeel van 0,5% naar 1,2%. Op de zenderdoelgroep 18-54 is er eveneens een stevige groei naar 2,3% marktaandeel. Willy is daarmee de grootste digital only-zender in Vlaanderen. Samen met Willy scoren de digitale themazenders van Qmusic en Joe goed in de meting en halen ze samen 4,7% marktaandeel op 18-54.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]