CIM: klassiek televisiekijken blijft stabiel
Het CIM publiceert in België de officiële televisiekijkcijfers, maar volgt sinds 2014 ook het kijken naar nieuwe schermen (desktop, laptop, tablet, smartphone en multimediaconsole). Twee keer per jaar wordt daarvoor een onlinepanel bevraagd. Het CIM kan nu op basis van de metingen van april en oktober 2014 én van april 2015, de evolutie over een heel jaar weergeven zonder seizoensinvloeden (CIM Other Screen Monitor - Wave 3 (N=2 285), Belgische bevolking met toegang tot het internet).
Deze monitoring heeft enkel betrekking op de naar schatting 7 683 000 Belgen 12+ die toegang hebben tot het internet. Dit verschilt van de CIM TV-studie die de officiële kijkcijfers meet voor het klassieke televisiescherm voor de hele Belgische bevolking.
Het aantal Belgeni dat een smartphone gebruikt is op een jaar tijd van 48% naar 59% gestegen. Er gebruiken nu meer Belgen een smartphone dan een desktop (46%). De jongeren zijn de voornaamste gebruikers van smartphones (18-24 jaar: 77%). Oudere doelgroepen beginnen hen echter bij te benen. Ook de tabletpenetratie blijft aandikken. Vorig jaar gebruikte 38% van de Belgen met toegang tot internet een tablet, nu 44%. In de leeftijdsgroep “35-44 jaar” is de penetratie van tablets met 51% het grootst.
De toename van het gebruik van smartphones en tablets heeft een duidelijk effect op het aantal Belgen dat online naar video’s kijkt. Het aandeel van de Belgen dat al naar onlinevideo’s gekeken heeft, stijgt van 65% naar 70%. In het noorden ligt dit aantal hoger (71,5%) dan in het zuiden (66%). Voor smartphone stijgt dit van 20% naar 29%, voor tablet van 21% naar 26%.
De Belg kijkt nog steeds evenveel televisie als vorig jaar zelfde periode, namelijk 177 minuten (mei 2015). Het klassieke televisiekijken blijft daarmee verreweg de hoofdmoot van alle vormen van televisiekijken uitmaken. Met het toegenomen gebruik van nieuwe toestellen stijgt ook de televisieconsumptie op deze nieuwe schermen maar het kijken op nieuwe schermen komt nog altijd bovenop het klassieke televisiekijken.
Het geschatte aandeel van nieuwe schermen in de totale televisiekijktijd, stijgt ten opzichte van vorig jaar van 4,8% naar 6,4%. Online kijken gebeurt 30% live en 70% na de uitzending. Er wordt online vooral naar professioneel gemaakte content gekeken. Twee op drie van de Belgen die onlinetelevisiev of video kijken, bekijkt televisiefragmenten en 44% bekijkt volledige programma’s of afleveringen.