CIM Out-of-Home houdt van vier seizoenen

CIM / Media / News / Research

Tot nu toe publiceerde het CIM de gemiddelde prestatie van borden per jaar. Vanaf nu wordt het mogelijk om de prestaties per seizoen te differentiëren. De publicatie 2020-2, die u hieronder vindt, is gebaseerd op dezelfde verplaatsingsgegevens als de vorige golf 2020-1 maar door de toevoeging van seizoenaliteit komen de CIM-gegevens veel dichter bij de realiteit van de verplaatsingen, luidt het bij het CIM.

De nieuwe berekening houdt rekening met twee elementen. Vooreerste is er het verschil in het aantal uren licht tussen seizoenen. Dit heeft een invloed op de zichtbaarheidsscore (VAI) van de borden. Zo zal de performantie van een niet verlicht paneel dalen vanaf 17u in januari, maar pas vanaf 22u in juni. En ten tweede: de variatie in wegverkeer. Het gebruik van geolocalisatiegegevens en gegevens van lusdetectoren laat toe om rekening te houden met verschillen in verkeersdrukte tussen gewone werkweken en de verschillende vakantieperiodes.

De combinatie van beide elementen leidt tot een seizoenaliteitsindex per week die seizoensgebonden verschillen in performantie weerspiegelt. De exploitatietool is ook aangepast zodat gebruikers zelf kunnen kiezen tussen een gemiddelde campagneperiode of specifieke campagnedatums. "Opnieuw een stap in de verdere verrijking van de CIM OOH-studie," merkt men op bij het CIM.

Hieronder vindt u het verkorte rapport (d.w.z. de publieke resultaten) van deze tweede OOH-golf.

CIM OOH wave 2020-2

En wat vinden de spelers in de OOH-sector van deze resultaten? We kregen nog niet van iedereen een reactie - wij vullen dit bericht later zeker nog aan - , bij Clear Channel is men alvast blij dat deze nieuwe golf veel dichter bij de realiteit van de verplaatsingen komt, precies door de toevoeging van seizoenaliteit. "Deze bevestigt de groei van de performanties van de netwerken in straatmeubilair (OOH en DOOH) en de premiumpositionering van het grote formaat van More O'Ferrall," luidt het bij Clear Channel. In lijn met de ambitie van Clear Channel om de digitale mogelijkheden sterk uit te breiden, is het aanbod digitale schermen ondertussen geëvolueerd van 179 naar 197 schermen in de officiële meting van het CIM. Met dit digitale netwerk kunnen adverteerders nu meer dan 19% van de nationale bevolking bereiken, oftewel 1,9 miljoen Belgen(bij 20% SOV). Het digitale park evolueert echter dermate snel dat het werkelijke commerciële aanbod van Clear Channel van de officiële meting van het CIM verschilt, aangezien het City Playnetwerk vandaag reeds 217 digitale schermen bevat, merkt men op bij Clear Channel: "Nieuwe schermen op toplocaties in Mortsel, Herentals, Evere en Eeklo werden onlangs geïnstalleerd." En met de uitbreiding van het digitale park neemt het aantal 2m2 schermen ook toe in de Adshel Live en Prime netwerken. Het resultaat: een stijging van om en bij de 2 miljoen contacten voor de Adshel Live-netwerken en meer dan 430.000 contacten voor het Adshel Prime-netwerk, homogeen verspreid over de vijf grote centra. De grote formaten (36 en 16 m2) die onder het label MOF100 en MOF600 worden gecommercialiseerd, blijven stabiel. Met een dekking van 94% op de 5 grootste Belgische steden positioneren de More O'Ferrall netwerken zich als meest kwalitatieve nationale medium? Baudouin van de Berg, sales director: « Clear Channel heeft altijd zijn vermogen getoond om te evolueren en te innoveren in een steeds veranderende reclamewereld. Het is duidelijk dat het onze ambitie is om OOH als onmisbaar medium verder te verankeren in een hoe langer hoe meer gefragmenteerde mediawereld die volop in een digitale overgang zit. Hoe? Door out-of-homeoplossingen aan te bieden die flexibel, innovatief en engagerend zijn. Merken kunnen zo op de meest doeltreffende manier interageren met de juiste doelgroep, op het juiste moment en in de beste context. »