CIM: Radio is trouwe metgezel Vlamingen

De radio is meer dan ooit een betrouwbare vriend en trouwe metgezel voor veel Vlamingen. Dat blijkt uit de nieuwe meting van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) voor de periode november 2019 - februari 2020 (pre-corona periode).
Met een marktaandeel van 8,6% laat Radio 1 een sterk resultaat optekenen bij de nieuwe meting. De VRT-actualiteitszender klimt verder in bereik en luisterduur met een sterke programmatie rond nieuws en actualiteit en een gevarieerd muziekaanbod. Uit de nieuwe CIM-cijfers blijkt dat ook in de periode vóór de coronacrisis het medium radio sterk leeft in Vlaanderen. De afgelopen actualiteit zit dan nog niet eens in deze meting vervat. “We helpen vat te krijgen op die continue informatiestroom: wat doet er echt toe, wat mag je geloven en wat speelt op de achtergrond. Fijn dat Radio 1 voor een toenemend aantal mensen hierin een rol speelt. Ook als het gaat om mee te zijn met actuele ontwikkelingen in sport, wetenschap, kunst en muziek,” klinkt het bij Jan Knudde, nethoofd van Radio 1. “De cijfers tonen hoe accuraat wij dat blijven doen via de klassieke radio, maar intussen merken wij een nog veel sterkere groei van ons zelfde aanbod online en on demand met Radio 1 Select: interessante content op maat gesneden en te beluisteren op het moment dat de mediagebruiker zelf wil. Sinds september vorig jaar werden programma-items van Radio 1 al 800.000 keer op die manier beluisterd.”
Ook VRT-jongerenzender MNM klimt naar een sterk marktaandeel van 10,2% en is de populairste zender bij de Vlaamse jongeren tussen 12 en 24. Een sterk resultaat voor de zender die dagelijks 700.000 luisteraars bereikt. “Het is heel fijn om vast te stellen dat zo veel jonge luisteraars afstemmen op MNM. Met programma’s als Generation M, waarin we verhalen zoeken die leven bij jongeren, slagen we er in om die jongste groep te bereiken. We geven hen de kans om te vertellen wat hen bezighoudt en proberen een gids te zijn in een complexe maatschappij. Ook in deze coronatijden zoeken we op antenne én online de juiste toon en verhalen om jongeren te informeren en te entertainen,” zegt Annemie Gulickx, nethoofd van MNM. “Het is heel fijn om vast te stellen dat zo veel jonge luisteraars afstemmen op MNM. Met programma's als Generation M, waarin we verhalen zoeken die leven bij jongeren, slagen we er in om die jongste groep te bereiken. We geven hen de kans om te vertellen wat hen bezighoudt en proberen een gids te zijn in een complexe maatschappij. Ook in deze coronatijden zoeken we op antenne én online de juiste toon en verhalen om jongeren te informeren en te entertainen.”
Radio 2 blijft met een marktaandeel van 30,8% en dagelijks meer dan 1,3 miljoen luisteraars uitgesproken marktleider in Vlaanderen. Klara blijft met 1,8% stabiel. Studio Brussel klokt af op een marktaandeel van 9,5%. “Als muziekzender tonen we ons in deze periode ook meer dan ooit solidair met onze noodlijdende vrienden van de muzieksector met #ikluisterbelgisch. Nu gaan we ook een stap verder: vanochtend lanceerden we #ikluisterbelgisch Live, een online concertavond met exclusieve live optredens van Belgische artiesten,” aldus Jan Van Biesen, nethoofd van Studio Brussel.
En ook NRJ en Nostalgie doen het goed. Nostalgie breekt records en haalt 7,4% op 12+, 11,6% op de kerndoelgroep 35-54 en vergroot daar zijn luisterduur tot 205 minuten. Ook bij zusterzender NRJ hebben ze alle redenen om tevreden te zijn. Binnen de moeilijk te bereiken doelgroep van stedelijke jongeren (25-34) blijft NRJ groeien en staat de zender qua bereik op zijn hoogste marktaandeel sinds de start in september 2018.
Station | Daily Reach (with confidence interval) | Share | Daily Average Time Spent | |||
Min. | 1.000 | Max. | % | % | ||
Radio 2 (VRT) | 1.296,60 | 1.370,54 | 1.444,47 | 24,32 | 30,79 | 255 |
Qmusic | 702,98 | 761,95 | 820,84 | 13,52 | 10,54 | 157 |
MNM (VRT) | 643,08 | 699,74 | 756,76 | 12,42 | 10,17 | 165 |
Studio Brussel (VRT) | 518,33 | 570,54 | 622,28 | 10,12 | 9,48 | 189 |
Radio 1 (VRT) | 578,99 | 633,25 | 687,85 | 11,24 | 8,64 | 155 |
Joe | 427,72 | 475,51 | 523,54 | 8,44 | 8,44 | 202 |
Nostalgie (NL) | 417,51 | 465,07 | 512,34 | 8,25 | 7,39 | 180 |
Klara (VRT) | 137,09 | 166,37 | 195,40 | 2,95 | 1,80 | 123 |
TOPradio | 47,40 | 65,77 | 84,47 | 1,17 | 0,99 | 172 |
MNM Hits (VRT) | 49,35 | 68,29 | 87,03 | 1,21 | 0,89 | 148 |
VBRO | 23,70 | 38,01 | 51,82 | 0,67 | 0,84 | 252 |
Group Family Radio* | 17,36 | 29,76 | 42,38 | 0,53 | 0,58 | 221 |
Klara Continuo (VRT) | 18,25 | 31,00 | 43,74 | 0,55 | 0,53 | 194 |
NRJ Vlaanderen | 20,50 | 33,58 | 47,12 | 0,60 | 0,33 | 113 |
Joe 60's-70's/Joe 70's/Celebrate the 70's | 12,09 | 22,98 | 34,12 | 0,41 | 0,23 | 112 |
Joe 80's/Celebrate the 80's | 3,57 | 11,50 | 18,97 | 0,20 | 0,23 | 229 |
Willy | 5,88 | 14,86 | 23,43 | 0,26 | 0,15 | 115 |
Q Maximum Hits/Q Music non stop | 3,20 | 10,56 | 18,21 | 0,19 | 0,08 | 88 |
Q Foute Radio | 3,20 | 10,79 | 18,21 | 0,19 | 0,07 | 72 |
VBRO Evergreen | 0,80 | 6,53 | 12,73 | 0,12 | 0,07 | 114 |
VRT NWS (VRT) | 8,30 | 17,98 | 27,77 | 0,32 | 0,06 | 37 |
Joe Easy | 1,78 | 8,21 | 15,12 | 0,15 | 0,04 | 58 |
RTBF MIX | 0,00 | 3,49 | 7,60 | 0,06 | 0,03 | 92 |
Joe 90's/Celebrate the 90's | 0,00 | 4,97 | 10,24 | 0,09 | 0,02 | 52 |
Radio Roxx | 0,00 | 2,03 | 5,70 | 0,04 | 0,01 | 47 |
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]
Sales Accountmanager - VRT
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]