CIM: Radio is trouwe metgezel Vlamingen

CIM / Media / News

De radio is meer dan ooit een betrouwbare vriend en trouwe metgezel voor veel Vlamingen. Dat blijkt uit de nieuwe meting van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) voor de periode november 2019 - februari 2020 (pre-corona periode). 

Met een marktaandeel van 8,6% laat Radio 1 een sterk resultaat optekenen bij de nieuwe meting. De VRT-actualiteitszender klimt verder in bereik en luisterduur met een sterke programmatie rond nieuws en actualiteit en een gevarieerd muziekaanbod. Uit de nieuwe CIM-cijfers blijkt dat ook in de periode vóór de coronacrisis het medium radio sterk leeft in Vlaanderen. De afgelopen actualiteit zit dan nog niet eens in deze meting vervat. “We helpen vat te krijgen op die continue informatiestroom: wat doet er echt toe, wat mag je geloven en wat speelt op de achtergrond. Fijn dat Radio 1 voor een toenemend aantal mensen hierin een rol speelt. Ook als het gaat om mee te zijn met actuele ontwikkelingen in sport, wetenschap, kunst en muziek,” klinkt het bij Jan Knudde, nethoofd van Radio 1. De cijfers tonen hoe accuraat wij dat blijven doen via de klassieke radio, maar intussen merken wij een nog veel sterkere groei van ons zelfde aanbod online en on demand met Radio 1 Select: interessante content op maat gesneden en te beluisteren op het moment dat de mediagebruiker zelf wil. Sinds september vorig jaar werden programma-items van Radio 1 al 800.000 keer op die manier beluisterd.”

Ook VRT-jongerenzender MNM klimt naar een sterk marktaandeel van 10,2% en is de populairste zender bij de Vlaamse jongeren tussen 12 en 24. Een sterk resultaat voor de zender die dagelijks 700.000 luisteraars bereikt. “Het is heel fijn om vast te stellen dat zo veel jonge luisteraars afstemmen op MNM. Met programma’s als Generation M, waarin we verhalen zoeken die leven bij jongeren, slagen we er in om die jongste groep te bereiken. We geven hen de kans om te vertellen wat hen bezighoudt en proberen een gids te zijn in een complexe maatschappij. Ook in deze coronatijden zoeken we op antenne én online de juiste toon en verhalen om jongeren te informeren en te entertainen,” zegt Annemie Gulickx, nethoofd van MNM. “Het is heel fijn om vast te stellen dat zo veel jonge luisteraars afstemmen op MNM. Met programma's als Generation M, waarin we verhalen zoeken die leven bij jongeren, slagen we er in om die jongste groep te bereiken. We geven hen de kans om te vertellen wat hen bezighoudt en proberen een gids te zijn in een complexe maatschappij. Ook in deze coronatijden zoeken we op antenne én online de juiste toon en verhalen om jongeren te informeren en te entertainen.”

Radio 2 blijft met een marktaandeel van 30,8% en dagelijks meer dan 1,3 miljoen luisteraars uitgesproken marktleider in Vlaanderen. Klara blijft met 1,8% stabiel. Studio Brussel klokt af op een marktaandeel van 9,5%. “Als muziekzender tonen we ons in deze periode ook meer dan ooit solidair met onze noodlijdende vrienden van de muzieksector met #ikluisterbelgisch. Nu gaan we ook een stap verder: vanochtend lanceerden we #ikluisterbelgisch Live, een online concertavond met exclusieve live optredens van Belgische artiesten,” aldus Jan Van Biesen, nethoofd van Studio Brussel.

Net als de VRT toont men zich bij DPG Media erg tevreden over de meest recente radiometingen. Qmusic haalt 10,5% marktaandeel bij het brede publiek (12+) en blijft de tweede grootste radiozender in Vlaanderen. Joe haalt 8,4% marktaandeel bij het brede publiek (12+). In deze bizarre coronatijden wil de Vlaming duidelijk maximaal geïnformeerd en geëntertaind worden. Bij de mediagroep leidt dat zelfs tot een ongezien digitaal bereik op zijn radiozenders. Zo kennen Qmusic, Joe en Willy samen de afgelopen weken een stijging van 31% in het online luisteren, in vergelijking met de periode voor de coronacrisis. Bij Qmusic gaat het om een stijging van 42%, voor Joe is dat 20% en voor Willy 31%. Joe lanceerde naar aanleiding van #playlocal in deze coronatijden zelfs een nieuwe digitale radiozender: ‘Joe - Best of Belgium’, waar 24/7 de beste Belgische muziek te horen is. “Naast de enorme stijging in het online luisteren, krijgen onze dj’s via al hun kanalen en social media onnoemelijk veel reacties binnen van luisteraars die blij zijn dat we hun compagnon’ zijn in deze coronatijden,” zegt An Caers, directeur radio van DPG Media. We voelen vandaag meer dan ooit de kracht en relevantie van onze radiozenders, die duidelijk luisteraars weten te binden in deze bijzondere tijden.”

En ook NRJ en Nostalgie doen het goed. Nostalgie breekt records en haalt 7,4% op 12+, 11,6% op de kerndoelgroep 35-54 en vergroot daar zijn luisterduur tot 205 minuten. Ook bij zusterzender NRJ hebben ze alle redenen om tevreden te zijn. Binnen de moeilijk te bereiken doelgroep van stedelijke jongeren (25-34) blijft NRJ groeien en staat de zender qua bereik op zijn hoogste marktaandeel sinds de start in september 2018. 

Station Daily Reach (with confidence interval) Share Daily Average Time Spent
Min. 1.000 Max. % %
Radio 2 (VRT) 1.296,60 1.370,54 1.444,47 24,32 30,79 255
Qmusic 702,98 761,95 820,84 13,52 10,54 157
MNM (VRT) 643,08 699,74 756,76 12,42 10,17 165
Studio Brussel (VRT) 518,33 570,54 622,28 10,12 9,48 189
Radio 1 (VRT) 578,99 633,25 687,85 11,24 8,64 155
Joe 427,72 475,51 523,54 8,44 8,44 202
Nostalgie (NL) 417,51 465,07 512,34 8,25 7,39 180
Klara (VRT) 137,09 166,37 195,40 2,95 1,80 123
TOPradio 47,40 65,77 84,47 1,17 0,99 172
MNM Hits (VRT) 49,35 68,29 87,03 1,21 0,89 148
VBRO 23,70 38,01 51,82 0,67 0,84 252
Group Family Radio* 17,36 29,76 42,38 0,53 0,58 221
Klara Continuo (VRT) 18,25 31,00 43,74 0,55 0,53 194
NRJ Vlaanderen 20,50 33,58 47,12 0,60 0,33 113
Joe 60's-70's/Joe 70's/Celebrate the 70's 12,09 22,98 34,12 0,41 0,23 112
Joe 80's/Celebrate the 80's 3,57 11,50 18,97 0,20 0,23 229
Willy 5,88 14,86 23,43 0,26 0,15 115
Q Maximum Hits/Q Music non stop 3,20 10,56 18,21 0,19 0,08 88
Q Foute Radio 3,20 10,79 18,21 0,19 0,07 72
VBRO Evergreen 0,80 6,53 12,73 0,12 0,07 114
VRT NWS (VRT) 8,30 17,98 27,77 0,32 0,06 37
Joe Easy 1,78 8,21 15,12 0,15 0,04 58
RTBF MIX 0,00 3,49 7,60 0,06 0,03 92
Joe 90's/Celebrate the 90's 0,00 4,97 10,24 0,09 0,02 52
Radio Roxx 0,00 2,03 5,70 0,04 0,01 47