CIM Radio: sterk najaar maar veel vragen bij Nostalgie-meting

CIM / Media / News

CIM maakte zopas de nieuwe luistercijfers bekend voor de periode van september-december 2023. Hieronder vindt u een uitgebreid overzicht.

Verdere groei voor Studio Brussel, sterke cijfers voor Radio 1

In de periode gemeten tussen september en december 2023 luisterden elke dag 2,5 miljoen Vlamingen naar een van de VRT-radiozenders. Dat blijkt uit de nieuwe meting door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM)Studio Brussel zet zijn groei al enkele golven verder en komt nu uit op 8,7% marktaandeel. De digitale radiozender De Tijdloze haalt met 1,4% zijn beste resultaat ooit. Ook Radio 1 doet het goed en haalt een marktaandeel van 8,9%. Dagelijks stemmen meer dan 600.000 luisteraars af op Radio 1. Daarmee is het in bereik de derde grootste radiozender van Vlaanderen.

Ten opzichte van de vorige golf ziet Radio2 opnieuw zijn marktaandeel stijgen tot 24,7%, goed voor dagelijks bijna 1,1 miljoen luisteraars. Daarmee blijft Radio2 afgetekend marktleider. Dat cijfer houdt nog geen rekening met het nieuwe consumentenprogramma WinWin dat Xavier Taveirne sinds 8 januari presenteert op Radio2. Ook de digitale zender Radio2 BeneBene klimt verder en haalt bijna 1% marktaandeel.

Klara zit terug op zijn meer vertrouwde niveau met een marktaandeel van 1,7%. MNM haalt een marktaandeel van 5,6% en voelt als jongerenzender iets harder het veranderend mediagebruik. Zeker bij het jongste publiek is radio luisteren wat minder een dagelijkse gewoonte. De zender bereikt op weekbasis wel nog altijd bijna 500.000 luisteraars tussen 12 en 34. De digitale zender MNM Hits klimt naar 1,1% marktaandeel.  

Els Van de Sijpe, manager VRT Radio & Audio: “Deze cijfers zijn het resultaat van een sterk najaar, met acties en evenementen die onze luisteraars duidelijk waarderen. Denk maar aan een topeditie van De Warmste Week met MNM en Studio Brussel in Brugge, de Radio2 Top2000 in Genk, Iedereen Klassiek van Klara, het Radio 1 Boekenfeest of De Tijdloze in Kortrijk. Dagelijks stemmen 2,5 miljoen mensen af op één van onze radiomerken, omdat ze daarin het ideale gezelschap vinden dat hen op de hoogte houdt, een goed gevoel geeft, verbindt, verrast of ontroert. Met de recente lancering van WinWin, een nieuw populair en multimediaal consumentenprogramma bij Radio2, gaan we op dat elan verder. We vieren binnenkort met onze luisteraars onder meer een nieuwe editie van De 41 uur van Studio Brussel in Gent, vullen opnieuw het Sportpaleis met een Back to the 80s, 90s & Nillies-feest van MNM en Radio2, en kijken ook uit naar nieuwe edities van het Klarafestival en de Radio 1 Classics 1000.”

Qmusic zet succesverhaal verder, JOE en Willy stevig op koers

Qmusic blijft scoren als grootste commerciële zender van Vlaanderen. In de zenderdoelgroep 18-44 jarigen beleefde Qmusic het beste najaar in 15 jaar tijd met een marktaandeel van maar liefst 26,6%. De zender bouwt zo verder aan haar succesverhaal met gevestigde waarden als Maarten & Dorothee en Vincent Live en met acties en evenementen als Q-Pop, Elke Beller Wint en Het Geluid

JOE staat sterk bij de zenderdoelgroep (35-54) en behoudt een stabiele positie met 15,5% marktaandeel. Luisteraars weten spitsduo’s Raf & Rani en Sven & Anke duidelijk te smaken. Dat laatste duo mocht enkele weken geleden dan ook de Kastaar voor radioprogramma van het jaar in ontvangst nemen. Vanochtend lanceerde de zender het gloednieuwe programma JOE le taxi waarin Ann Van Elsen vanaf 24 februari elke zaterdagochtend om 10u meerijdt met enkele bekende gezichten als Koen Wauters, Natalia, Olivier Deschacht en Willy Sommers

Digital-only zender Willy groeit verder uit tot een gevestigde waarde. Bij het brede publiek (12+) zijn Willy en themazender Willy Class X samen goed voor 2,5% en Willy blijft daarmee de grootste digital-only zender van Vlaanderen. In de doelgroep 18-54 jarigen staat Willy sterk met 3,5% marktaandeel. Wekelijks vinden zo’n 300.000 luisteraars hun weg naar het ochtendblok met Tomas De Soete, de avondspits met Wim Oosterlinck of de Willy 1000

Michael Dujardin, channel manager Qmusic: “Elke dag opnieuw voelen we dat het aantal luisteraars dat Qmusic een warm hart toedraagt blijft groeien. Dit blijkt uit de interactie met onze DJ's tijdens de programma's en de massale reacties die we ontvangen bij onze grote acties en evenementen. Dat we afgelopen najaar opnieuw records hebben gebroken, overtreft onze stoutste verwachtingen. Het hele Qmusic-team is dan ook enorm blij en trots dat we dagelijks deel mogen uitmaken van het leven van zóveel Vlamingen.”

Robin Vissenaekens, channel manager JOE: “Het hele team is blij om te zien dat JOE opnieuw op een mooie derde plaats staat. Het najaar was een groot succes met "Pakje van je Hart", waarmee we samen met onze luisteraars meer dan 1,6 miljoen euro hebben ingezameld voor kinderen in armoede. Bovendien slaan onze digitale zenders keer op keer aan en behalen ze nu samen een marktaandeel van 2,6% binnen de doelgroep 35-54 jaar.”

Charlotte Ghekiere, channel manager Willy: “Met een marktaandeel van 2,5% op 12+ halen we onze beste cijfers met Willy en Willy Class X en daar zijn we erg trots op. Elke dag werken we met veel passie en enthousiasme met het team hard 'aan deze mooie droom die Willy heet', om de beroemde woorden van Tomas De Soete te gebruiken. Het is heel fijn dat dit ook zijn vruchten afwerpt en dat zoveel nieuwe luisteraars de weg naar Willy vinden. Met minder dan vijf jaar op de klok, als digital-only station, hebben we een stevige voet aan de grond gekregen in het radiolandschap.”

Play Nostalgie en Nostalgie+ samen stabiel

Hoewel de resultaten voor de algemene radiomarkt, zoals steeds, relatief stabiel lijken, zijn die van Play Nostalgie en Nostalgie+ op zijn minst opmerkelijk te noemen. Play Nostalgie, in de vorige golven bekend onder de naam Nostalgie, haalt in de algemene doelgroep 12+ een marktaandeel van 3,9%, door een verlies van ongeveer 180.000 luisteraars. Zusterzender Nostalgie+ zet langs de andere kant een gigantische stap voorwaarts en behaalt een marktaandeel van 2,3% (komende van 0,6%), door een groei in bereik van... ongeveer 180.000 luisteraars. Zowel in dag-, week- als totaalbereik zien we een zo goed als exacte shift van de ene zender naar de andere.

Station manager Jo Nachtergaele: “Met de rebranding van Nostalgie naar Play Nostalgie, eind augustus 2023, hebben we een grote stap gezet. Bij dit soort oefeningen calculeer je altijd wel een aanpassingsperiode in, waarbij er ongetwijfeld wat verloop van luisteraars kan zijn. De CIM-cijfers fluctueren bovendien altijd wel wat, maar deze sprongen zijn ook voor het CIM extreem te noemen. Niet alleen is het hoogst ongewoon dat een radiozender 30% van zijn bereik verliest in één golf, nog vreemder wordt het als dit integraal in eigen huis blijft en naar een zender gaat met (bijna) dezelfde naam als de vorige. Uiteraard geloven we heel erg in het potentieel van Nostalgie+, sinds eind september bovendien ook via FM te ontvangen, maar dit resultaat roept toch wel vragen op. Er kunnen dan ook moeilijk conclusies getrokken worden voor Play Nostalgie. Via de rechtstreekse kanalen die we hebben met onze luisteraars zien we net dat we met onze programmering en initiatieven nieuwe en ook steeds meer nieuwe mensen bereiken. Wij zullen hier op korte termijn met het CIM over in overleg gaan, om dit verder te bespreken. Maar eerst komt onze TOP 3000 eraan, waar we samen met onze luisteraars erg naar uitkijken.”

In totaal behalen de radiozenders Play Nostalgie, Nostalgie+ en NRJ een marktaandeel van 6,3%, wat min of meer een stabilisering is ten opzichte van de resultaten van de vorige golf, voor de periode van mei tot augustus 2024.