CIM: recordcijfers voor Studio JOE

Digitale radio

CIM / Media / News

grafiek_nl_radios CIMRuim 4,4 miljoen Vlamingen (meer dan 80%) luisteren dagelijks naar de radio. Dat is het hoogste cijfer in bijna 10 jaar. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers voor de radiomarkt die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) vandaag bekend heeft gemaakt. Dit toont aan dat het medium radio sterk blijft in het veranderende medialandschap. De VRT-radionetten deden het heel goed: ruim 3,1 miljoen Vlamingen luisteren dagelijks naar één van de VRT-radio's. Studio Brussel haalt de beste cijfers ooit en met een dagbereik van ruim 3,1 miljoen Vlamingen haalt VRT Radio de beste score sinds eind 2008. Dat de jongeren hun weg vinden naar VRT Radio blijkt uit de mooie stijgingen bij MNM en Studio Brussel in vergelijking met een jaar geleden. Initiatieven van de afgelopen maanden zoals het Arbeidsbureau en de aanloop naar De Strafste School bij MNM hebben daar zeker toe bijgedragen. Studio Brussel groeit nog verder door en haalt een  recordbereik: 780.0000 luisteraars stemmen nu dagelijks af op de zender, en nog eens zovele anderen beleven het merk op digitale platformen. Ook Klara kan terugblikken op een sterke periode met Klara in deSingel en het Klarafestival en bereikt een hoger marktaandeel (2,2%) dan in dezelfde periode vorig jaar. Radio 2 blijft 'De Grootste Familie van Vlaanderen' en stijgt. Bijna bijna 1/3 van de Vlamingen stemt er dagelijks trouw op af. Radio 1 blijft mooi stabiel t.o.v. dezelfde periode vorig jaar en maakt zich klaar voor een spannende sportzomer met het EK Voetbal en de Olympische Spelen en Bel10 in het najaar.

Pech voor de zenders van Medialaan? Niet noodzakelijk. JOE fm haalt een recordcijfer met 12,9% op de zenderdoelgroep van 30- tot 49-jarigen en zet daarmee het beste resultaat sinds de start neer. Ook op 12+ haalt JOE fm een mooi resultaat met 8,4%. Qmusic haalt een marktaandeel van 11,7% op 12+. Op de zenderdoelgroep 18- tot 44-jarigen haalt Qmusic 19,4% en blijft daar de op één na grootste radiozender. Het totale marktaandeel van de Medialaan-radio’s blijft stabiel op 20,1% op 12+ ten opzichte van de vorige meting. Ann De Bisschop, directeur radio Medialaan: Het is fijn om vast te stellen dat het totale marktaandeel van onze MEDIALAAN radio’s stabiel blijft. Qmusic is na de vernieuwing van vorige zomer nog in volle ontwikkeling, dus dit resultaat komt niet onverwacht. We hebben daar gekozen voor een lange termijnverhaal. Voor JOE fm betekent dit recordcijfer een bevestiging van het mooie parcours van de zender, die blijft doorgroeien en het beste resultaat ooit neerzet.”

 

CIM radio 1 2016

De marktaandelen van de Franstalige zenders vindt u hieronder, en uiteraard ook op www.cim.be.

grafiek_fr_radios CIM