Cinema-ambassadeurs, die kweek je in Cannes
In september was hij een maand lang out of office, maar doorgaans vind je hem achterin het Kinepolis Brussels-gebouw. We hebben het over Frederik Braem, de man die met Brightfish als officiële vertegenwoordiger ook jaarlijks in Cannes – maar waarschijnlijk nog vaker in een bioscoopzaal – zit.
Vijftien jaar geleden werd hij geheadhunt door Screenvision Belgium, de regie die in 2011 een nieuwe managementfase in ging onder de naam Brightfish. De stap naar cinema was niet eens zo onlogisch voor Braem: niet alleen zijn eerdere parcours in televisie – in fictie en non-fictie - maar ook zijn voorliefde voor film leidde hem tot daar. “Die persoon die in de cinemalobby aan de deur zit te wachten tot de poetsploeg binnen klaar is, dat ben ik. Ik wil alles zien, ook de reclame – dat is een deel van de beleving,” vertelt Braem, vandaag creative services director van de bioscoopregie. Daarin is hij niet alleen: maar liefst 92% van de mensen die naar de film gaan, zit vóór de reclame begint in de zaal. “We weten uit onderzoek dat mensen die naar de film gaan veel ontvankelijker zijn voor reclame. Wie naar de bioscoop gaat, zit in een positieve mindset. Hoe meer content ze in ruil voor dat bioscoopticketje krijgen, hoe beter.” Cinema is daardoor volgens Braem nog een van de weinige media met een hoge tolerantie voor langere reclamespots. “Long formats passen perfect in de bioscoop. Sterker nog, we zien zelfs een terugkeer van die langere reclamespot. Meer en meer adverteerders willen opnieuw de tijd nemen om hun verhaal te vertellen.”
[...]