Op dinsdag 12 januari zijn de juryleden van de eerste OOH Kings Awards samengekomen om de inzendingen in de categorie Creativity te beoordelen. Ter herinnering: de OOH Kings Awards bekronen out-of-home campagnes (die tussen 1 januari en 31 december 2015 actief waren) binnen drie categorieën: Creativity, Planning en Efficiency. In deze eerste categorie waren niet minder dan 40 inzendingen, waaronder slechts één de Gold OOH Kings Award en een duo-ticket voor het Cannes Lions Festival in juni 2016 zal winnen. De tweede en de derde plaatsen ontvangen een Silver en Bronze OOH Kings Award. De categorie kent drie subcategorieën: Poster, Out-of-the-box en Digital die respectievelijk 22, 16 en 2 cases tellen. Met de ontwikkeling van de digitale netwerken hopen de organisatoren dat het aantal in de categorie ‘Digital’ in de toekomst zal stijgen. De 14 geselecteerde campagnes in de shortlist zijn:
- Post-it Super Sticky Notes – 3M – Mediacom (categorie Out-of-the-box)
- Open Windows Billboards – City of Antwerp - Duval Guillaume (categorie Out-of-the-box)
- Audi City Lights – Audi A4 - DDB Brussels (categorie Out-of-the-box)
- Cubanisto – AB Inbev - Vizeum/Posterscope/Isobar (categorie Out-of-the-box)
- Slaap – De Lijn - Famous (categorie Poster)
- Ikea Blue Yellow Green – Ikea – DDB Brussels (categorie Poster)
- Ikea Blue Box Graffiti – Ikea – DDB Brussels (categorie Out-of-the-box)
- De laatste doet het fruit uit – Ikea – DDB Brussels (categorie Poster)
- We are all Red - M&M's – VVL BBDO/Space (categorie Digital)
- Notre lait, ma force – APAQ-W - Mission-Systole (categorie Poster)
- Fraud - Stib/Mivb – Mortierbrigade (categorie Poster)
- Don’t Count On Luck – Nagelmakers Bank - Famous
- Snowball – Renault Captur – OMD/PTOC (categorie Out-of-the-box)
- Catch the lucky drop – Tropicana – Friendship (categorie Out-of-the-box)
De winnaars worden tijdens de ceremonie van de Merit Awards, op 28 januari in Brussel bekendgemaakt.
De juryleden van deze eerste editie van de OOH Kings Awards zijn Christine Brone, (Managing Director bij Phd Media), François Chaudoir (CEO van Space), Corinne Verstraete (Connections manager BNFL bij AB Inbev), Miguel Aguza (Country External Communication Manager bij Ikea), Katrien Bottez (Executive Creative Director bij Famous), Koenraad Lefever (Creative Director bij Duval Guillaume) en Jos Van Campenhout (Managing Partner bij PTOC).
Katrien Bottez en Koenraad Lefever, voorzitters van de jury voor de categorie Creativity, delen hun impressies van deze eerste sessie:
Katrien Bottez: “We zijn op zoek gegaan naar out-of-home advertising die op een straffe manier de aandacht trekt. En die dat doet op een relevante manier. We hebben een paar zeer mooie voorbeelden gevonden die exact dat doen en zo bewijzen dat out-of-home advertising niet dood is. Integendeel. Het medium is springlevend en heeft veel verschillende gezichten.”
Koenraad Lefever: “Een relevante boodschap creatief verpakken en ervoor zorgen dat die in enkele seconden gedecodeerd wordt. Op een manier zoals je het nog niet eerder zag én perfect uitgevoerd. Dat is het kader voor een geslaagd "Out of Home” idee. Daar heb je straffe mensen voor nodig aan de ontwerptafel en langs klantzijde. Mensen die de lat van wat vandaag briljant is alweer wat hoger kunnen leggen. Die mensen willen we belonen met de OOHKings. Ook dit jaar sierden verschillende verrassende ideeën het straatbeeld en we hebben er met unanimiteit van de jury de beste realisaties uitgelicht… er kan er straks echter maar één dé King of Out of Home worden. Fingers crossed dus voor iedereen in de shortlist.”
Inschrijvingen voor de Planning en Efficiency categorieën zijn nog tot 19 februari 2016 mogelijk. De winnaars van deze twee categorieën zullen in april tijdens de OOH Summit, georganiseerd door JCDecaux en Clear Channel, bekend gemaakt worden. Inschrijvingen en inlichtingen op www.oohkings.be