Club Brugge lanceert eigen groentenmerk om lokale boeren te steunen.

Crea / News

Merchandising is een enorme bron van inkomsten voor voetbalclubs, maar een nieuwe merchandise steunt lokale boeren in Brugge. Fans van tegenstanders noemen Club Brugge al jaren “boeren”. Wat oorspronkelijk bedoeld werd als een belediging vanwege het West-Vlaamse, plattelandse karakter van de Club, wordt nu volledig omarmd als geuzennaam. Ze lanceren nu zelfs een eigen groentebox, met de passende naam: ‘Boeren voor Boeren.’ Alle groenten zijn 100% afkomstig van lokale boeren en worden zonder winst voor Club verkocht aan fans. Want kleinschalige boeren hebben het zwaar in deze economie - niet alleen in België, maar over de hele wereld. Het aantal Belgische boeren dat steun vraagt aan de overheid is op slechts twee jaar tijd gestegen met 44%.
“Double value”, zoals Chief Business Officer van Club Brugge Bob Madou het noemt: “We willen dat onze fans snel en betaalbaar toegang hebben tot de prachtige producten die onze regio te bieden heeft. Daarbij willen we dat de ketting zo kort mogelijk is zodat lokale boeren rechtstreeks profiteren van hun arbeid. In tijden waarin onze voetbalclub blijft groeien, vinden we het belangrijker dan ooit om in contact te blijven met onze roots. Deze groenteboeren maken een enorm verschil in onze gemeenschap en herinneren ons eraan waarom we zo trots zijn om “Boeren” te zijn."

De “Boeren voor Boeren”-groenteboxen werden dit weekend gelanceerd rond het stadion van Club Brugge en de fanshops, tussen de truitjes, koppen, lakens, sjaals, en andere merchandise voor fans. Voortaan kunnen fans zich inschrijven om hun box wekelijks te ontvangen, op voorwaarde dat ze de box zelf komen ophalen aan het stadion om de CO2-uitstoot te verminderen. “Alle leveranciers van deze box kweken hun groenten binnen een straal van 5 km van het stadion”, bevestigt Thomas Rypens, de Direct to Consumer Director van Club. We hebben afhaal standjes geïnstalleerd rond het stadion waar fans meteen ook gratis soep en andere proevertjes kunnen proberen die gemaakt kunnen worden met de producten in hun box. Lode Ceyssens, voorzitter van Boerenbond: "Onze boeren zijn wereldklasse, zowel op als naast het veld. Dat hebben ze bij Club goed begrepen. Wie lokaal koopt, is zo immers zeker van heerlijk, veilig en betaalbaar voedsel van topkwaliteit. Ik ben er zeker van dat de fans zullen genieten van al dat lekkers dat onze boeren met veel passie en kennis telen."

“De wereld van sportmerchandising draait vooral rond het creëren van winst in plaats van waarde. Maar nu voetbalclubs grote ondernemingen worden, is het belangrijker dan ooit om je connectie met de trouwe fan, je roots, boven commerciële doelstellingen te plaatsen. Deze specifieke vorm van sportmerch kan je niet dragen, en je kan er geen koffie in gieten. Het is een product dat een veel groter verhaal vertelt over de de sociale impact die een sportclub kan en moet hebben op de gemeenschap. De opbrengst dient niet om de ploeg rijker te maken, maar om de regio rond Brugge - waar de fans wonen - rijker te maken," zegt Odin Saillé, founder en ECD van Mutant, het bureau dat bij deze actie is betrokken. Het idee is een drievoudige winst: de fans krijgen gezonder en meer seizoensgebonden voeding, lokale boeren krijgen een nieuw en eerlijk verkoopkanaal en de Club blijft in contact met zijn roots.