Club No Abuse: Bridgeneers doet iconische nachtclubs samensmelten voor ZSG-campagne

Zorgeloos feesten. Dat is waar het nachtleven voor staat. Om die boodschap te versterken, lanceerden communicatiebureau Bridgeneers en de Zorgcentra na Seksueel Geweld (ZSG) ‘Club No Abuse’. Een unieke samenwerking waarbij drie iconische Brusselse clubs voor één avond hun eigen naam opgaven: Mirano, AB en Fuse smolten op 25 januari samen om de aandacht te vestigen op het belang van veilige, inclusieve dansvloeren als ‘safe space’.
Bewustmaking
Het doel van de campagne Club was de Zorgcentra na Seksueel Geweld meer bekendheid te geven in het nachtleven. Nachtclubs spelen al lang een rol in preventie en eerstelijnshulp, maar ook in het snel doorverwijzen van slachtoffers naar de juiste hulp. Dankzij initiatieven zoals deze wordt het nog makkelijker voor slachtoffers om de weg naar een ZSG te vinden.
Bij de ZSG klinken ze tevreden: “Door samen te werken met deze drie uithangborden van het Brusselse nachtleven bereikten we heel wat feestgangers om ze te informeren over het feit dat de ZSG gratis medische en psychologische hulp bieden aan slachtoffers van seksueel geweld, 24 uur per dag, 7 dagen per week.”
Marie-Colline Leroy, Staatssecretaris voor Gendergelijkheid, Gelijke Kansen en Diversiteit, sluit zich daarbij aan: “Het is belangrijk dat we blijven inzetten op dit beleid en dit soort campagnes. Want iedereen heeft het recht om feest te vieren. En iedereen heeft het recht om veilig te zijn, of dat nu thuis is, op straat of in een nachtclub.”
Duidelijk engagement
Maar er is meer. Want ‘Club No Abuse’ zet tegelijkertijd het engagement van de Brusselse clubs in de verf. Mirano, Ancienne Belgique en Fuse werken - net als heel wat andere clubs - dag in, dag uit aan een nachtleven waar respect, plezier en inclusie centraal staan. Met gerichte opleidingen voor het personeel, duidelijke draaiboeken en goede afspraken staan de clubs voor een omgeving waarin iedereen zich welkom en veilig voelt. De drie clubs geloven sterk in de meerwaarde van het initiatief. Toen de ZSG kwamen aankloppen, waren ze meteen enthousiast. Het vertaalt perfect waar zij voor staan: een uitgaansleven waarin iedereen zich goed en veilig kan voelen.
3 clubs, 1 logo
Voor deze samenwerking smolten de clubs hun logo’s samen tot één concept en transformeerde Bridgeneers hun gevels tot visuele statements. Ook de affiches en online video’s die Bridgeneers creëerde ademden hetzelfde engagement: veilige dansvloeren, respect en inclusie voor iedereen.
Steunfiguren
Met de campagne slaagde Bridgeneers er ook in te benadrukken dat zorgeloos feesten een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Aandacht hebben voor elkaar is daarbij cruciaal. Niet alleen de clubs zelf, maar ook andere mensen in de omgeving: we kunnen allemaal een rol spelen als steunfiguur. De boodschap van de ZSG is helder: “Werd je slachtoffer van seksueel geweld? Of neemt iemand jou in vertrouwen? Weet dan dat er professionele hulp klaar staat en dat je 24u op 24u en 7 op 7 terecht kan bij een ZSG.” Een samenwerking als deze toont nog maar eens aan dat feesten en zorgen voor elkaar perfect samengaan. En dat slimme collabs een grote impact kunnen hebben.
Meer weten over het initiatief? Alle info op clubnoabuse.be.
Credits:
Concept & realisatie: Team Bridgeneers & Goodcamp
PR: Double Deeds (David Dalemans)
Contactpersoon: Ronny Schildermans
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]