CM en LDV United geven goede raad... op OnlyFans. Really?

Crea / News

Op het internet circuleren miljoenen filmpjes met tips en advies. Over banale dingen, maar vaak ook over zaken die invloed hebben op je gezondheid. En die zijn jammer genoeg niet allemaal even betrouwbaar. Vooral jongeren zijn vatbaar voor die misleidende gezondheidstips en bovendien niet altijd in staat om misinformatie te herkennen. Dat blijkt uit verschillende studies. Zo kan maar liefst 42% niet juist beoordelen of gezondheidsnieuws fake is. Daarbovenop geeft 57% van jongeren aan dat sociale media een negatieve invloed heeft op hun mentale gezondheid en zelfbeeld. Alarmerende cijfers die CM, als gezondheidsfonds, niet langer kon negeren. Daarom richten ze nu een jongerenplatform op met gezondheidsadvies waar je wel op kan vertrouwen. Om dat platform bekend te maken bij jongeren en hen tegelijkertijd aan te leren kritisch om te gaan met online info over gezondheid, zocht CM advies bij LDV United. Samen lanceren ze nu een jongerencampagne met als campagnelijn: ‘Twijfelen of iets gezond is, is gezond.’

Een interessante gedachte die het verdient om op een creatieve manier neer te zetten. Daarom introduceerde LDV United een nieuw merk: ‘Really?’. Een fake brand met een uiteenlopende reeks aan producten die jongeren overdreven resultaten beloven. ‘Voorkom soa’s met deze reep’, ‘Verlies meteen 10 kilo met deze spray’ of ‘Verleng je penis met dit drankje’. Allemaal herkenbare claims die vlotjes op het internet circuleren. Maar door ze af te tekenen met een ‘Really?’-logo worden die beloftes meteen in vraag gesteld. Die boodschappen worden op relevante plaatsen tot bij de jongeren gebracht. Zo verschijnen er in de buurt van fitnesscentra affiches over het lichaam of posters over soa’s in de omgeving van studentencafés. Maar de belangrijkste plaats om de campagne te voeren is natuurlijk de plek waar het probleem zich situeert, namelijk social media. Daarom wordt de boodschap via een hele reeks korte kleurrijke video’s tot leven gebracht op Instagram, TikTok, Twitch en YouTube.

 
 
 
 

OnlyFacts

Met deze campagne willen CM en LDV United jongeren niet alleen weerbaar maken voor misleiding, maar CM ook positioneren als dé partner voor betrouwbare informatie die hen vrijuit en onomwonden zegt waar het op staat. Om dit punt te maken creëerden ze een content serie op OnlyFans. Dat verschilt sterk van andere sociale media door haar ongecensureerd karakter en vaak seksuele focus. Handig wanneer je vrijuit over seks wil praten. Onder de naam ‘OnlyFacts’ worden foute visies en tips aangekaart en vervangen door betrouwbaar gezondheidsadvies. Zo wordt content die normaal bedoeld is om mensen op te winden, dit keer ingezet om mensen iets bij te leren.

Videocast

Daarnaast werd er ook een contentluik toegevoegd aan de campagne in de vorm van drie videocasts. Daarin gaan telkens drie jongeren met elkaar in gesprek over twijfelachtig gezondheidsadvies dat ze online tegengekomen zijn. Ze vertellen zonder schroom over hun ervaringen en hoe ze ermee omgaan. Een aantal teasende quotes uit de videocasts worden ingezet op social media om jongeren naar het jongerenplatform van CM te leiden waar de volledige afleveringen te zien zijn.

 
 

wtFOCK

Om jongeren op een natuurlijke manier te bereiken, ging LDV United ook een samenwerking aan met de populaire fictiereeks wtFOCK. In de verschillende afleveringen zien we hoe een aantal personages worstelen met thema’s die leven bij jongeren. Thema’s die ook belicht worden in de campagne. Dankzij de samenwerking verschijnen er een aantal posters in de leefwereld van de personages, maar daarnaast werd er ook echt ingegrepen in de verhaallijn. Daardoor worden enkele personages geconfronteerd met twijfelachtig gezondheidsadvies. Door contextuele video’s te plaatsen na die afleveringen worden jongeren rechtstreeks naar het jongerenplatform verwezen.


Credits

Client: CM ​
Client Contact: Steven Hermans, Maarten Wolput, Gert Van Eechoute
Agency: LDV United
Creative Director: Dries De bruyn, Stef Selfslagh
Creation: Yannick Schoch, Wesley Kuystermans
Account Team: Elise Crispeels, Isah Waes, Marieken Maes
Strategy: Floris Adriaenssens, Thomas Eyskens, Tomas Sweertvaegher
Design: Roel Craen, Stijn Voeten, Sandra Wulffaert, Niki Desiron
Photography: Greg Smolders
Production Videocast: Jack & Charlie
Sound + Animation: Volstok
PR: BePublic
Media: Essence Mediacom