In 2018 stond het Autosalon in het teken van de mobiliteit. Tegenstrijdig, voor een salon dat auto’s verkoopt in een “door file verstopt” land, op het moment van de opwarming van de aarde? Niet helemaal… Autoconstructeurs evolueren omdat ze niet willen uitsterven. - Astrid Jansen
Een miljard dollar. Dat is de som die Renault, Nissan en Mitsubishi geïnvesteerd hebben aan start-ups gewijd aan nieuwe mobiliteitsdiensten. Volvo heeft zijn Volvo XC40… en stelt voor om die niet te kopen! Na Book van Cadillac en Porsche Passport lanceert Volvo een voertuigendienst per abonnement: Care by Volvo, een gedematerialiseerd deelsysteem. Toyota gaat nog een stapje verder en lanceert een platform voor mobiliteitsdiensten (MSPF). Vroeger wilde het Autosalon zoveel mogelijk auto’s verkopen, deze voorbeelden tonen aan dat de tijden veranderd zijn.
Om dit dossier rond mobiliteit in te leiden, spraken we met een historische speler: Touring, die de gewoonte heeft om geregeld over de mobiliteit van morgen te communiceren. Volgens zijn managing director Bruno de Thibault « nodigt het Autosalon kleine spelers uit die anders willen bewegen. » Touring wil de communicatie van deze actoren vergemakkelijken door ze in hun projecten te integreren. Volgens Bruno de Thibault contrasteren politici ten onrechte het beeld van de pendelaar die met de auto naar het werk gaat met dat van de fietser. « Karikaturaal en ongepast! » Dat heeft geen zin, want volgens de vooruitzichten van het Federaal Planbureau zal het Belgische wagenpark in een paar jaar van 5 naar meer dan 6 miljoen auto's groeien. « Bij Touring pleiten we voor co-modaliteit, met een benadering van alle vervoerswijzen en hun combinaties. » Nice bijvoorbeeld heeft aan de rand van de stad ‘geconnecteerde’ parkeerterreinen geïnstalleerd die zijn aangesloten op een tramdienst. Pendelaars moeten slechts één euro betalen om er gebruik van te maken. « Voordat we de pendelaar ervan weerhouden om zijn wagen te nemen, moeten er eerst kwalitatieve alternatieven zijn. » Bestuurders die op zoek zijn naar een plaats genereren zelfs 5% van het verkeer in Brussel.
Sinds 2017 test Touring een digitaal platform met de Stad Gent, De Lijn en andere privéspelers. Gebruikers hebben daarmee toegang tot verschillende vervoerswijzen en hoeven slechts één keer te betalen via dezelfde applicatie. Een ander pilootproject zal binnenkort in Antwerpen worden gelanceerd en zal worden getest met medewerkers van grote bedrijven. De auto ontwikkelt zich eigenlijk rond vier assen: autonoom, gedeeld, elektrisch en geconnecteerd. Met betrekking tot de laatste twee willen Touring en Proximus een geconnecteerde autodienst voor 2019 op de markt brengen. Wat betreft het elektrische: « België is qua infrastructuur een van de minst uitgeruste Europese landen. Touring probeert dit probleem te overwinnen, maar kan dat niet doen zonder de hulp van politici, die mee moeten proberen om het imago rond elektrisch rijden te verbeteren. » Het is noodzakelijk om het bewustzijn te vergroten, maar bovenal, « om te voldoen aan de verwachtingen van de klant, » besluit Bruno de Thibault. « De klant wil eenvoudige en gebruiksvriendelijke oplossingen, bijvoorbeeld de mogelijk om zijn mobiliteitsbudget te beheren via één enkele applicatie. » Maar Touring zal de gewoontes van de consument niet in zijn eentje veranderen...
Legende foto 1: Toyota lanceert een platform voor mobiliteitsdiensten.
Legende foto 2, 3 en 4: ConnectMy.Car, gelanceerd door Proximus en Touring, helpt wagenparkbestuurders en managers om informatie uit te wisselen.