COCA-COLA: BEST NON-ALCOHOLIC DRINKS BRAND

Best Brands / News

Met een Best Product Score van 92,18 wint Coca-Cola niet alleen de Best Brands Award in de categorie Non-Alcoholic Drinks, maar wordt het ook gekroond tot #1 Best Product Brand in alle categorieën voor de Best Brands Awards, georganiseerd door Serviceplan. Het merk heeft het hoogste marktaandeel in vergelijking met de andere top 10 merken en, hoewel het laag scoort op First Choice in vergelijking met de andere top 10 merken, behaalt het de hoogste First Choice-score binnen zijn categorie.

De drankengigant blijft innoveren en de lat in zijn industrie hoger leggen. Van hun pioniersrol in het lanceren van de allereerste light-frisdrank in 1984, en het dieper ingaan op die gezondheidsbewuste trend met de eerste "zero sugar"-drank 13 jaar geleden, tot het innemen van een standpunt met hun recente recyclingmaatregelen. Serviceplan ontmoette Anouk Van Hauteghem, Marketing Director bij The Coca-Cola Company Belgium & Luxemburg (foto boven) om meer te weten over hoe het merk zich perfect heeft weten aan te passen aan de trends van 2019.

Hoe gaat Coca-Cola om met zijn positie als icoon in deze zeer competitieve markt?

Dit jaar viert Coca-Cola zijn 93ste verjaardag op de Belgische markt en dat maakt ons inderdaad een icoon en een gevestigde waarde.

Als merk maken we deel uit van de maatschappij en door de jaren heen hebben we er altijd naar gestreefd om een relevante rol te spelen in die maatschappij en in de levens van onze consumenten. We zijn meer dan alleen een lekkere drank. Een merk als Coca-Cola moet een boodschap uitdragen, een doel hebben. Het is onze verantwoordelijkheid om een standpunt in te nemen en leiderschap te tonen in bepaalde debatten.

Zo waren we wereldwijd één van de eerste merken die actief gelijkheid en diversiteit in onze communicatie introduceerden. Ook lokaal spelen we die rol, niet alleen op sociaal gebied maar ook op andere belangrijke terreinen zoals de duurzaamheid van onze verpakkingen. België en Luxemburg hebben deze zomer als pioniers een boodschap over recycling uitgedragen: "Koop geen Coca-Cola als je ons niet helpt bij het recyclen.” Het was een gedurfde campagne waarover veel werd gediscussieerd, maar het was de juiste beslissing. Lossen we daarmee het probleem van het plasticafval op? Nee. Het gaat nog niet ver genoeg als je het mij vraagt. Maar het is een begin en we gaan verder. We hebben de ambitie om het steeds beter te doen. Het is trouwens meer dan alleen communicatie; achter de schermen werken we aan duidelijke doelstellingen om een duurzamer bedrijf te worden.

Eerlijk gezegd maken deze campagnes ons niet altijd populair bij iedereen, maar dat is oké. We schrikken er niet voor terug om moeilijke boodschappen te brengen als we er zelf sterk in geloven. En die communicatie gaat verder dan onze dranken: we willen ook de kracht van onze merken gebruiken om noodzakelijke sociale veranderingen te stimuleren.

In de Best Brands-studie volgen Spa en Chaudfontaine Coca-Cola op de voet. Behoren mineraalwaters tot uw uitdagers?

Chaudfontaine is een merk van The Coca-Cola Company, dus we zijn in de eerste plaats erg trots dat onze lokale parel het zo goed doet.

Als bedrijf is het onze visie om een “Total Beverage Company” te worden, wat betekent dat we een drankje willen aanbieden voor elke consument, op elke leeftijd en voor elke behoefte. Het is een pad dat we momenteel aan het bewandelen zijn en het is onze visie op innovatie. Denk maar aan onze uitbreiding naar ijsthee met Fuze Tea maar ook koffie met Chaqwa of bio-drank met Honest.

Hoewel Coca-Cola één van de eersten was die vetarme alternatieven voorstelden, wordt het merk al lang geviseerd door het hoge suikergehalte. Wat vindt u daarvan?

Coca-Cola is een zeer groot merk met 2 variëteiten: onze heerlijke, unieke smaak met of zonder suiker. Zo willen we onze consumenten een keuze bieden met betrekking tot hun suikerconsumptie. Vandaag is 1 op de 2 verkochte cola's al suikervrij.

Als bedrijf hebben we in 2015 de ambitie geuit om de gemiddelde hoeveelheid suiker per verkocht product met 10% te verminderen tegen 2020. We zitten op schema om dit doel te bereiken tegen het einde van dit jaar.

Wat betekent het voor u om een Best Brand te zijn?

Het is een eer om genomineerd te worden voor een Best Brands Award. Het nieuws dat we ook dit jaar weer aanwezig zijn heeft zich intern als een lopend vuurtje verspreid, daar zijn we als team echt trots op. Concreet betekent dit dat de Belgische consument ons apprecieert, dat is de grootste eer die we ons kunnen bedenken.

De Best Brands-studie combineert emotionele en rationele criteria. Wat zijn de belangrijkste criteria voor uw merk?

Als marktleider staat de relevantie van ons merk voor onze consumenten op nummer één.
Wat zijn vandaag de belangrijkste kwesties in uw sector?

Single use plastics zorgen momenteel voor veel discussie in de drankenindustrie, een discussie die ook ons na aan het hart ligt. We kennen allemaal de beelden van vervuilde stranden en oceanen. Daar willen we iets aan doen. Coca-Cola wil een voortrekkersrol spelen op het gebied van duurzame verpakkingen. Daarom hebben we onszelf een aantal concrete ambities gesteld.

Zo willen we tegen 2025 bijvoorbeeld 100% van onze verpakkingen terug inzamelen, om te hergebruiken als grondstof, en tegen 2023 willen we ten minste 50% gerecycleerd plastic gebruiken voor onze plastic flessen. Zowel Chaudfontaine als Fuze Tea zijn voorbeelden van merken die, dankzij leuke flessen van 100% gerecycleerd plastic, bewijzen dat circulaire verpakkingen een realiteit kunnen zijn.

Wat bent u van plan te doen om uw positie als Best Brand te behouden?

Onze visie is om zo duurzaam mogelijk te blijven werken met het oog op drie pijlers: onze consumenten op de eerste plaats zetten, bouwen aan onze positionering en lokaal aanwezig zijn.

OVER BEST BRANDS

Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: het bouwen van sterke merken. Merken die zowel economisch als emotioneel presteren.  Een onderzoek onder 5.000 consumenten, waarbij we 350 merken uit 21 verschillende bedrijfssectoren analyseerden, leidde in een ranglijst van de “Best Brands”.

Door de emotionele en sociale relaties die consumenten ontwikkelen met uw merk en de concurrentie te bestuderen, kan uw merk de KPI's van bestaande klanten verhogen, het consumentengedrag beter begrijpen, de klantenwerving/retentie verhogen en het toekomstige succes vormgeven.

Benieuwd naar de resultaten van uw merk? Aarzel dan niet om ons een e-mail naar info@bestbrands.be te sturen.